Kauppasaarron ympärillä kuohuu, mutta Biden ei lupaa nopeita muutoksia Kuuban-politiikkaan

05.03.2021
Sovittelevaa linjaa tukevat kuubalaissiirtolaiset ovat aktivoituneet Yhdysvalloissa. Eri puolilla maata on järjestetty mielenilmauksia kauppasaartoa vastaan.

Yhdysvalloissa useat tahot kiirehtivät presidentti Joe Bidenin hallintoa muuttamaan maan epäonnistunutta Kuuban-politiikkaa. Viimeisimpänä osoituksena tästä maaliskuun alussa 80 vaikutusvaltaista edustajainhuoneen demokraattijäsentä vetosi presidenttiin, jotta hallinto kumoaisi "julmat" pakotteet Kuubaa vastaan ja aloittaisi uudelleen lähestymisen Kuuban suuntaan.

Uutistoimisto Reutersin näkemässä kirjeessä demokraattiedustajat vaativat Bideniä kumoamaan välittömästi Kuubaan matkustamista ja rahalähetyksiä koskevat kiellot. Yhdysvallat kielsi marraskuussa maassa toimivilta kansainvälisiä rahansiirtoja tekeviltä yrityksiltä yhteistyön kuubalaisten Fincimex- ja AIS-yritysten kanssa. Käytännössä päätös tarkoitti rahalähetysten tyrehtymistä lähes kokonaan, sillä Fincimex ja AIS ovat yrityksiä, jotka Kuuban päässä vastaavat rahalähetysten käsittelystä ja toimittamisesta. Esimerkiksi Western Unionin kaikki 407 konttoria Kuubassa suljettiin.

Kuuba ei ole Bidenin prioriteettilistan kärjessä

Joe Biden kritisoi vaalikampanjassaan Trumpin asettamia rajoituksia rahalähetyksille, joita Yhdysvalloissa asuvat kuubalaiset lähettävät perheilleen. Hän on myös luvannut palata "suurelta osin" Barack Obaman uuteen Kuuban-politiikkaan, jossa pyrittiin Yhdysvaltojen ja Kuuban lähentymiseen diplomatian kautta.

Reutersin haastattelema Valkoisen talon virkailija kuitenkin tyrmäsi pikaiset muutokset, sillä Kuuban kysymys ei kuulu Bidenin prioritettilistalle, jota hallitsevat koronapandemia, talouden toipuminen ja liittolaissuhteiden vahvistaminen.

Kuubaan kohdistuvan kauppasaarron aiheuttamat vahingot ovat viime vuosina nousseet ennätyslukemiin. Saartopolitiikan kiristyksiin kuuluvat mm. Kuuban pankkisiirtojen vaikeuttaminen, öljytoimitusten estäminen Kuubaan, lentojen kieltäminen maakuntakaupunkeihin, Kuuban kansainvälistä lääkäriapua vastan suunnatut toimenpiteet ja Helms-Burton -lain kolmannen artiklan aktivoiminen, mikä mahdollistaa oikeudenkäynnit Kuubaan investoivia yrityksiä vastaan.

YK:n yleiskokouksen odotetaan äänestävän Kuuban kauppasaarrosta toukokuussa. Yhdysvallat on perinteisesti jäänyt yksin lähinnä Israelin kanssa puolustamaan saartoa, mutta Bidenin linjasta äänestyksessä ei ole vielä tietoa. Obaman viimeisenä virkavuonna 2016 edes Yhdysvallat itse ei äänestyksessä tukenut kauppasaarron jatkumista, vaan pidättäytyi äänestämästä ja mahdollisti kauppasaartoa vastustavan päätöslauselman yksimielisen hyväksymisen.

EU:n Kuuban-lähettiläs puhutteluun

Euroopan unioni on viime vuosina avannut keskusteluyhteyttä Kuuban kanssa ja luopunut aiemmasta yhteisestä kannastaan Kuuban suhteen. EU:n Kuuban-lähettiläs Alberto Navarro on kuitenkin maaliskuussa joutunut myrskyn silmään puolustettuaan unionin virallista kauppasaarron vastaista kantaa.

EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja Joseph Borrell kutsui Navarron Havannasta Brysseliin antamaan selkoa toimistaan sen jälkeen kun joukko europarlamentin jäseniä kansanpuolueen, liberaalien ja konservatiivien ryhmistä vaati Navarron erottamista suurlähettilään tehtävistä hänen "epätavallisen ja toistuvan käytöksensä" vuoksi.

Europarlamentaarikkoja kismittää erityisesti se, että Navarro tuki Joe Bidenille osoitettua avointa kirjettä, jonka allekirjoitti 790 eri alojen vaikuttajaa. Kirjeessä vaadittiin Kuuban vastaisen kauppasaarron lopettamista. Navarron väitetään houkutelleen myös muita EU-maiden suurlähettiläitä mukaan kirjeeseen. Lisäksi hän on vaatinut Kuuban poistamista terrorismia tukevien valtioiden listalta, johon maa lisättiin yhtenä Donald Trumpin viimeisistä virkatoimista.

"Navarron toiminta linjassa EU:n kannan kanssa"

Navarron kutsuminen Brysseliin on herättänyt myös vastustusta. Joukko sosiaalidemokraattisia, vihreitä ja vasemmistoryhmän europarlamentaarikkoja lähetti Borrellille oman kirjeensä.

"Emme ymmärrä, että Euroopan unioni on kutsunut herra Navarron Brysseliin sellaisen toiminnan vuoksi, joka on linjassa unionin virallisen kannan kanssa", edustaja kirjoittavat ja huomauttavat, että Borrellin edeltäjä Federica Mogherini "kuvaili kauppasaartoa aikansa eläneeksi ja laittomaksi".

Yhdysvalloissa asuva kuubalaissyntyinen kansainvälisen politiikan professori Arturo López-Levy kuvailee Navarron ympärillä käyvää kuohuntaa "mccarthyistiseksi metsästykseksi". Euroopan unionin Kuuban-politiikan muututtua Yhdysvaltojen kuubalainen äärioikeisto ja sen liittolaiset Euroopassa ovat López-Levyn mukaan etsineet jatkuvasti uusia tilaisuuksia EU:n ja Kuuban suhteiden kriisiyttämiseksi.

López-Levyn mielestä Navarrosta halutaan eroon, koska hän on tukenut talousuudistuksia ja Kuuban kansalaisyhteiskunnan voimistamista ilman vastakkainasettelun ja vuosikymmeniä jatkuneen polarisaation lietsontaa.

Teksti: Tomi Kuhanen

Kuva: Erik Fundora (Facebook)