Trump kieltää siirtolaisten rahalähetykset perheilleen Kuubaan

28.10.2020

Kuuban vastainen kauppasaarto kiristyy jälleen. Donald Trumpin hallinto laittaa nyt lopun Yhdysvalloissa asuvien kuubalaisten rahalähetyksille Kuubaan.

Yhdysvallat kieltää 26.11. lähtien maassa toimivilta kansainvälisiä rahansiirtoja tekeviltä yrityksiltä yhteistyön kuubalaisten Fincimex- ja AIS-yritysten kanssa. Käytännössä päätös tarkoittaa rahalähetysten loppumista Kuubaan kokonaan, sillä Fincimex ja AIS ovat yrityksiä, jotka Kuuban päässä vastaavat rahalähetysten käsittelystä ja toimittamisesta.

Päätöksen seurauksena rahansiirtopalveluja tarjoavan Western Unionin kaikki 407 konttoria Kuubassa suljetaan. Rahaa ei saa myöskään siirtää AIS-maksukorteille, joilla kuubalaiset ovat voineet maksaa ostoksiaan kaupoissa tai nostaa käteistä. Yhdysvaltain ulkoministeriön mukaan kielto on tarpeellinen, koska kyseessä on Kuuban hallituksen "juoni tehdä rahaa ja tukea sortokoneistoaan" sekä rahoittaa "Kuuban sekaantumista Venezuelassa".

Rahalähetysten loppuminen merkitsee vyönkiristystä kuubalaisille, joista yli puolet saa taloudellista tukea sukulaisiltaan Yhdysvalloista. Muiden Keski-Amerikan ja Karibian valtioiden tavoin myös Kuubassa ulkomailla asuvien siirtolaisten rahalähetykset perheilleen ovat yksi talouden kivijaloista. Nämä rahalähetykset toivat Kuuban talouteen viime vuonna 3,7 miljardia dollaria, josta summasta yli 90 % kertyi Yhdysvalloissa asuvilta kuubalaisilta.

Trumpin hallitus vaikeutti rahalähetyksiä jo syksyllä 2019 käyttöönotetuilla uusilla sanktioilla, jotka rajoittivat lähetettäviä summia. Rahalähetykset on kielletty myös mm. kommunistisen puolueen jäsenille.

Miamissa sadat kuubalaissiirtolaiset lähtivät kaduille auto- ja polkupyöräkaravaanissa osoittamaan mieltä uusia rajoituksia vastaan, joita he pitävät hyökkäyksenä kuubalaisia perheitä vastaan. Trumpin linjaukset saavat kuitenkin kiitosta Miamin kuubalaiselta äärioikeistolta, jonka ääniä Trumpin uskotaan kalastelevan Kuuban vastaisen saarron kiristämisellä.

Kuubalaiset osoittivat mieltä Miamissa uusia rajoituksia vastaan.

Teksti: Tomi Kuhanen