Toimintaa Kuuban ystäville

Suomi-Kuuba-seuran tehtävänä on edistää ystävyyttä suomalaisten ja kuubalaisten kesken sekä lisätä yhteistyötä maiden välillä. Teemme tunnetuksi kuubalaista kulttuuria ja herätämme keskustelua ajankohtaisista Kuuban yhteiskuntaa käsittelevistä aiheista.

Fidel Castro julisti jo vuonna 1961, että vallankumous oli poistanut rasismin Kuubasta. Virallinen vallankumousdiskurssi korosti yhteiskunnallista tasa-arvoa ja kansallista yhtenäisyyttä, mutta arjen kokemukset olivat ristiriitaisempia. Vuonna 2019 hallitus puuttui syrjintään ja rasismiin lanseeraamalla uuden rasismin vastaisen ohjelman, ja...

Tervetuloa mukaan 14. Kuubalaisen kulttuurin viikon avajaisiin (Tenho Restobar, Helsinginkatu 15, 2. krs. Helsinki) maanantaina 11.10. klo 19. Kulttuuriviikon avajaisissa soittaa Banda Caribe Helsinki ja ohjelmassa on myös Daikel Lindfors-Labaton runo-performanssi.

Tervetuloa jäsenristeilylle Porvooseen! Suomi-Kuuba-seuran perinteinen kesän jäsentapaaminen pidetään tänä vuonna Porvoossa lauantaina 28. elokuuta. Tapaamiseen ovat tervetulleita kaikki seuran jäsenet ja mukaan matkalle mahtuu 20 ensiksi ilmoittautunutta.

Maailma kylässä lähestyy! Virtuaalifestivaalilla nähdään lukuisia konsertteja maailmalta ja Suomesta, ajankohtaisia dokumenttielokuvia, kymmeniä kantaaottavia puheenvuoroja, lastenohjelmaa ja näytteilleasettajia. Festivaalin teemana on tulevaisuus. Kaikkiin ohjelmiin on vapaa pääsy. Ohjelmat vapaasti verkossa myös 31.5.-4.6.2021.

Maailmanlaajuinen solidaarisuuskaravaani Kuuban kauppasaartoa vastaan ja kuubalaisia perheitä kurittavien pakotteiden poistamiseksi järjestetään 27.-28.3.2021. Kampanjointi jatkuu toukokuuhun asti, jolloin YK:n yleiskokous äänestää kauppasaarron lopettamista vaativasta päätöslauselmasta.

Suomi-Kuuba-seura järjestää torstaina 4.3. klo 17-19 keskustelutilaisuuden, jossa Kuuban suurlähetystön asiainhoitaja Víctor Manuel Rodríguez Etcheverry kertoo Kuuban ajankohtaisista asioista.

Kuubalaisen kulttuurin viikkoa vietetään 19.-25.10.2020 eri puolilla Suomea. Viikon aikana kuubalaista kulttuuria on tarjolla monissa muodoissaan eri kaupungeissa ympäri Suomea. Luvassa on tuttuun tapaan musiikkia, tanssia, elokuvia, näyttelyitä ja tutustumista Kuuban ruokakulttuuriin.

Suomi-Kuuba-seuran vuosikokous siirrettiin poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi syksylle. Vuosikokous pidetään lauantaina 19.9.2020 klo 14.00 seuran uudella toimistolla osoitteessa Vellamonkatu 30 B, Helsinki (3. kerros, käynti sisäpihalta). Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät vuosikokousasiat.

Päivitys 16.6.2020: Pohjoismainen prikaati on peruttu koronaviruspandemiasta johtuvien rajoitteiden vuoksi. Prikaati oli tarkoitus järjestää vuodenvaihteessa 2020-2021, mutta edellytyksiä sen järjestämiselle ei ole.

Tältä keväältä peruuntunut Maailma kylässä -festivaali uudistuu vuodesta 2021 lähtien. Festivaali muuttaa Suvilahden tapahtuma-alueelle, kirkastaa konseptiaan ja avaa nimikilpailun, jolla haetaan ideoita uudeksi nimeksi. Osallistumalla yleisökyselyyn voit vaikuttaa tapahtuman tulevaisuuteen.

Koronaepidemian vuoksi kevään yleisötilaisuudet on peruttu, mutta Suomi-Kuuba-seura järjesti Facebookissa virtuaalisen vappukonsertin, jonka tähtenä loisti Orquesta Tri Cohiba.

Suomi-Kuuba-seura
Vellamonkatu 30 B, 00550 Helsinki (sisäpiha, 3. kerros)

Sähköposti
info@kuubaseura.fi