Kauppasaartoa Suomessa? Pankit vaikeuttavat Suomi-Kuuba-seuran toimintaa

25.11.2020
Suomi-Kuuba-seuran esittelypöytä Maailma kylässä -festareilla, jotka Fingo järjestää

Muusikkojen keikkapalkkiot, jäsenmaksut ja hätäapukeräykseen tehdyt lahjoitukset ovat pankkien mielestä epäilyttävää toimintaa.

Yhdysvallat on viime vuosina kiristänyt Kuuban vastaisen kauppa-, talous- ja rahoitussaarron äärimmilleen. Donald Trumpin hallinto on pyrkinyt estämään Kuubaa saamasta valuuttaa kohdistamalla uusia pakotteita pankkisektorille.

Yhä useammat pankit ja rahoituslaitokset kieltäytyvät maksujen välittämisestä Kuubaan tai kuubalaisten yritysten tilisiirroista ulkomaille. Kuuban pankkitilejä on suljettu tai Kuuballe on kieltäydytty avaamasta pankkitilejä Euroopassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Pankkeihin kohdistetut pakotteet eivät koidu yksinomaan kuubalaisten harmiksi, vaan niiden kohteena ovat enenevässä määrin myös ulkomaalaiset yritykset ja toimijat. Saarto vaikuttaa niin suuriin toimijoihin kuin pieniinkin, selviää YK:lle laaditusta kauppasaartoraportista, jossa yksilöidään useita esimerkkejä vuoden ajalta.

Sanktioista eivät kärsi ainoastaan yritykset, vaan myös yksityishenkilöt ja kansalaisjärjestöt. Yhdysvallat yrittää kaikin keinoin katkaista Kuuban mahdollisuudet saada ulkomaanvaluuttaa. Saartoa valvotaan jo niin tiukasti, että pelkkä sana "Kuuba" laittaa hälytyskellot soimaan.

Kesällä kerroimme, kuinka cuba libre -drinkin maksaminen tai musikaalilippujen ostaminen on Saksassa johtanut PayPal-maksujen blokkaamiseen. Kyse ei ole edes Kuuballe menevistä maksuista, vaan rahansiirtoja estetään viestissä käytetyn Kuuba-sanan vuoksi. Tästä ongelmasta kärsii pankkien kanssa jatkuvasti myös Suomi-Kuuba-seura.

Epäilyttävä jäsenmaksu

Lokakuussa Suomi-Kuuba-seura yritti maksaa vuosittaisen jäsenmaksun Fingo ry:lle, joka on kolmensadan suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalin kehityksen asiantuntija. Fingo tunnetaan mm. Maailma kylässä -festivaalin järjestäjänä. Sen jäseniin kuuluu monenlaisia toimijoita Kirkon ulkomaanavusta, Marttaliitosta ja Mannerheimin lastensuojeluliitosta lähtien.

Danske Bankin mielestä seuran 55 euron suuruinen jäsenmaksusuoritus Fingolle on kuitenkin epäilyttävää toimintaa. "Maksu on pysähtynyt käsittelyyn, koska tarvitaan lisätietoja ennen kuin maksu voidaan lähettää eteenpäin", pankin yhteydenotossa seuran puheenjohtajalle sanottiin.

Lisäksi Danske Bank vaati ilmoittamaan, "onko yhdistyksellä kuinka paljon suoraa maksuliikennettä Kuubaan" sekä "tehdäänkö maksut Kuubaan suoraan yhdistyksen tililtä vai toisen järjestön tai tahon kautta".

"Miten tämä liittyy suomalaisen kehitysapujärjestön jäsenmaksuun? Tähän kysymykseen voin vastata silloin, jos ystävyysseurallamme tulee maksuja Kuubaan. Niitä saattaa olla kerran kaksi vuodessa", kommentoi Suomi-Kuuba-seuran puheenjohtaja Paula Pere.

Jäsenmaksua ei koskaan välitetty eteenpäin, vaan se peruttiin ja palautettiin seuran tilille.

Muusikot odottavat rahojaan

Marraskuun alussa seura on yrittänyt maksaa keikkapalkkioita Suomessa asuville kuubalaisille muusikoille, jotka esiintyivät lokakuussa Kuubalaisen kulttuurin viikon tapahtumissa.

Tällä kertaa Paula Pere sai verkkopankkiviestin, jossa Kuuban-maksujen sijaan udeltiin Yhdysvaltoihin liittyviä asioita: "Maksut ovat pysähtyneet käsittelyyn, koska tarvitaan lisätietoja ennen kuin maksut voidaan lähettää eteenpäin. Voisitko ilmoittaa meille maksujen tarkoituksen, sekä varmistaa onko maksuissa kytköksiä USA:han. Maksuja ei tulla välittämään eteenpäin ennen kuin pyydetyt tiedot on saatu."

Pankin toiminta herätti jälleen kummastusta. Pere onkin ilmoittanut pankille, että Suomessa laillisesti asuvat kuubalaiset saivat palkkion esiintymisestään, ja he maksavat veron palkkiostaan Suomen valtiolle. Mitään kytköstä Yhdysvaltoihin asiassa ei ole.

Kymmenellä eurolla rahanpesua?

Suomi-Kuuba-seura sai jo viime kevään aikana useilta jäseniltä tiedusteluja, joissa kysyttiin tietoa seuran pankkitileille maksetuista jäsenmaksuista ja hätäapukeräyksen lahjoituksista. Useissa tapauksissa pankit ovat pyytäneet lisätietoa maksun tarkoituksesta tai kytköksistä Yhdysvaltoihin. Pankit ovat myös palauttaneet seuralle tarkoitettuja maksuja takaisin maksajan tilille ilman selitystä.

Vapaa kansalaisyhteiskunta on yksi pohjoismaisen demokratian peruspilareista, jota Suomenkin lainsäädännöllä vahvasti turvataan. Tätä vasten on kummallista, kuinka Suomessa laillisesti toimivan rekisteröidyn yhdistyksen toimintaa vaikeutetaan perustuen ilmeisesti jonkun muun maan (tässä tapauksessa Yhdysvaltojen) lainsäädäntöön.

On vaikea nähdä, miten suomalaiselle yhdistykselle tehty 21 euron jäsenmaksu tai 10 euron lahjoitus hätäapukeräykseen liittyisi esimerkiksi rahanpesuun tai USA-kytköksiin, joita pankit standardiperusteena maksujen vaikeuttamiselle käyttävät mainitsematta noudattavansa kansainvälisen lain vastaista Kuuban saartoa.

Kun seuran Cuba Sí -lehteen kirjoittaneelle kuubalaiselle toimittajalle yritettiin tänä syksynä maksaa pientä juttupalkkiota, vastasi Nordea maksun pysäyttämistä koskevaan tiedusteluun näin: "Maksu on tällä hetkellä Nordean tutkinnassa, kun selvitys on valmis raha palautetaan. Raha on pysäytetty sanktion vuoksi."

Maksun suorittamisesta sen palauttamiseen maksajan tilille kului kaksi kuukautta.

Tiedusteluun siitä, mikä sanktio kyseessä on ja miksi se vaikuttaa yksityishenkilölle lähetettävään rahaan, vastasi Arjaksi esittäytynyt Nordean työntekijä: "Maksun välittäjäpankki palauttaa maksun, joten tarkkaan emme voi tietää millaisesta tilanteesta tai sanktiosta on kysymys."

Teksti: Tomi Kuhanen