Kauppasaarto ja Cuba Libre

05.06.2020

Saksalainen Kai Grube ei voinut aavistaa, että rommikolan tilaaminen salsabileissä veisi hänet keskelle vuosikymmeniä jatkunutta geopoliittista konfliktia.

Kai Grube halusi tilata drinkin salsajuhlissa, mutta hänellä ei ollut käteistä mukana. Niinpä hän pyysi kaveriltaan lainaksi 20 euroa ja tilasi itselleen oluen ja Cuba Libren - perinteisen juoman, johon tulee rommia ja kolaa.

Grube lupasi siirtää saamansa kaksikymppiä kaverilleen PayPalin kautta. Rahansiirron viestiksi hän kirjoitti ostamansa drinkin nimen: Cuba Libre. Ei kulunut kuin hetki, kun PayPal ilmoitti, että rahan lähettäminen on estetty. Maksujenvälityspalvelu vaati Grubea kuvaamaan yksityiskohtaisesti syyt rahan lähettämiseen.

Gruben tapauksesta raportoinut Netzpolitik-verkkolehti kertoo, että vastaavia tapauksia on sattunut aiemminkin. Syynä on Yhdysvaltojen Kuubaa vastaan kohdistama kauppa-, talous- ja finanssisaarto, joka on ulotettu koskemaan myös muita maita. Donald Trumpin kaudella saartoa on jatkuvasti kiristetty uusilla toimenpiteillä. Viimeksi Trumpin mustalle listalle joutui uusia yrityksiä kesäkuun alussa.

Yhdysvallat yrittää kaikin keinoin katkaista Kuuban mahdollisuudet saada ulkomaanvaluuttaa. Saartoa valvotaan jo niin tiukasti, että pelkkä sana "Kuuba" laittaa hälytyskellot soimaan. Kai Gruben tapauksessakaan ei ollut kyse Kuuballe menevästä maksusta, vaan rahansiirto estettiin viestissä käytetyn Cuba-sanan vuoksi.

PayPal on myöntänyt, että Kuuban vastaista kauppasaartoa toteutetaan myös Saksan sisäisten rahansiirtojen osalta. Toiminta on johtanut jo oikeudenkäynteihin. Esimerkiksi konserttilippuja myyvän Proticketin tili jäädytettiin, kun se myi lippuja Soy de Cuba -nimiseen musikaaliin. Proticket vei asian oikeuteen, mutta PayPal ei muuttanut toimintaansa, joten lippujenvälittäjä luopui palvelun käytöstä.

Joulun alla Sveitsin lehdistössä kerrottiin, että PayPal ei hyväksynyt maksuja sveitsiläisen suklaavalmistaja Sprünglin verkkokaupassa, koska myynnissä oli kuubalaista suklaata.

PayPalilla on vahva asema monessa maassa. Esimerkiksi Saksassa 25 miljoonaa ihmistä käyttää sitä rahansiirtoihin. Se ei ole kuitenkaan ainoa Kuuban kauppasaartoa toteuttava taho, vaan useat liikepankit Euroopassa ja muualla maailmassa ovat Yhdysvaltojen sanktioiden pelossa lopettaneet maksujen välittämisen Kuubaan. Ongelma aiheuttaa valtavia vaikeuksia Kuuban ulkomaankaupalle niin viennissä kuin tuonnissa.

Kuten edellä mainituista tapauksista käy ilmi, joutuvat pankkien kanssa ongelmiin myös monet muut kuin suoraan Kuuban kanssa kauppaa käyvät yritykset. Esimerkiksi Suomi-Kuuba-seura on saanut yhteydenottoja useilta jäseniltä, joilta pankki on vaatinut selvityksiä 21 euron suuruisen jäsenmaksun maksamisesta seuran tilille. Samaten ongelmia on ollut lahjoituksissa, joita ihmiset ovat tehneet Kuuban terveydenhuollon tukemiseksi. MediCuba-Europan hätäapukeräykseen lahjoitettuja varoja on palautettu ihmisten pankkitileille ilman selitystä.

Euroopan unioni on käynnistänyt vastatoimia Yhdysvaltojen saarron vuoksi ja monet maat ovat luvanneet maksaa kauppasaarrosta yrityksille aiheutuvia oikeudenkäyntikuluja. Se ei kuitenkaan ole muuttanut Yhdysvaltojen linjaa. Trumpin hallinto on sen sijaan aktivoinut ensimmäisenä presidenttinä kauppasaartolain pykälät, joiden perusteella Kuubaan sijoittavia eurooppalaisia yrityksiä voidaan haastaa oikeuteen.

Teksti: Tomi Kuhanen