Uutiset ja artikkelit

Täältä löydät uutisia, taustoittavia artikkeleita ja kiinnostavia näkemyksiä Kuuban yhteiskunnasta, kulttuurista ja matkailusta sekä ystävyysseuran toiminnasta. Seura julkaisee myös Cuba Sí -lehteä, joka postitetaan kaksi kertaa vuodessa jäsenetuna kaikille seuran jäsenille.

Bomba Buena edustaa kuubalaisen musiikin uutta sukupolvea Suomessa. Pianisti Helena Kallas ja lyömäsoittaja Jani Lehtioksa ovat omistaneet elämänsä sonille, sen kunnioittavalle soitolle ja nöyrälle opiskelulle.

Kuubassa pidetään kansalliskokous- eli parlamenttivaalit 26.3.2023. Toisin kuin Suomen eduskuntavaaleissa, vaalien tulos on jo ennalta tiedossa. Ylen ulkomaantoimittajana Kuuban vaaleja seurannut Antti Halinen analysoi vaalisysteemiä.

Antti Halinen analysoi Kuuban päätöstä turvautua jälleen kerran Moskovan oppeihin taloutensa järjestämisessä.

Kuuban viranomaisten mukaan vuosi 2022 oli kova. Eipä siitä juuri muuta voinut sanoakaan muun muassa seuraavista syistä: jatkuva talouskriisi, lisääntynyt puute kaikesta, laukkaava inflaatio, pitkät sähkökatkot, valtavaksi paisunut maastamuutto, öljysäiliöiden räjähdys, hurrikaani Ianin tuhot, romahtanut julkinen liikenne, pitkät jonot joka...