Uutiset ja artikkelit

Täältä löydät uutisia, taustoittavia artikkeleita ja kiinnostavia näkemyksiä Kuuban yhteiskunnasta, kulttuurista ja matkailusta sekä ystävyysseuran toiminnasta. Seura julkaisee myös Cuba Sí -lehteä, joka postitetaan kaksi kertaa vuodessa jäsenetuna kaikille seuran jäsenille.

Kulunut vuosi 2022 oli kuubalaisille yksi viime aikojen huonoimmista, ellei peräti huonoin. Syitä on monia. Niistä ehkä tärkein on talouden romahdus ja siihen läheisesti liittyvät koko vuoden jatkuneet sähkökatkot, jotka tuhoavat normaalin elämän mahdollisuuksia.

Hurrikaani Ian romahdutti syyskuun lopulla Kuuban sähköverkon ja pimensi koko maan joksikin aikaa. Se ei kuitenkaan ollut hurrikaanin ainoa tuho, sillä se vaurioitti myös maataloutta ja kymmeniä tuhansia rakennuksia erityisesti maan läntisissä maakunnissa Pinar del Ríossa, Artemisassa, Mayabequessa ja osittain myös Havannassa.

Yhdysvalloissa monet ryhmät vaativat Joe Bidenin hallitusta lopettamaan Kuuban vastaiset pakotteet, jotka aiheuttavat kuubalaisille suuria vaikeuksia. Presidentti Bideniä vaaditaan erityisesti poistamaan Kuuba terrorismin tukijavaltioiden luettelosta, kirjoittavat Medea Benjamin ja Natasha Lycia Ora Bannan.

Kuuban talous ei ole sosialistinen eikä kapitalistinen. Nykyisin siitä voisi hyvin käyttää termiä rahalähetys- ja tuontitalous. Ulkomailta, pääasiassa Yhdysvalloista, tulevat rahalähetykset ovat entistä tärkeämpiä talouden sekasorrossa, jota hurrikaani Ianin aiheuttama sähköverkon romahdus vain pahensi.

Hyvin tuntemassani uutisjournalismissa on yksi ikävä piirre: liian usein huono uutinen on se "hyvä" uutinen. Se saa paljon palstatilaa ja huomiota.