Uutiset ja artikkelit

Täältä löydät uutisia, taustoittavia artikkeleita ja kiinnostavia näkemyksiä Kuuban yhteiskunnasta, kulttuurista ja matkailusta sekä ystävyysseuran toiminnasta. Seura julkaisee myös Cuba Sí -lehteä, joka postitetaan kaksi kertaa vuodessa jäsenetuna kaikille seuran jäsenille.

Vanha sanonta "elää kädestä suuhun" kuvaa hyvin kuubalaisten nykypäivää – ei kaikkien, mutta varmasti useimpien. Heille se ei tosin ole kuvaannollinen ilmaisu, vaan arkipäivän todellisuutta, koska kädessä ei suinkaan aina ole, mitä panna suuhun.

Kuubassa valtaa pitävä kommunistinen puolue salli kaksi vuotta sitten yksityisten mikro-, pien- ja keskisuurten yritysten (kuubalaisittain mipymes) perustamisen. Nyt monet pitävät niitä syntipukkina hintojen nousuun ja kansalaisten talousvaikeuksiin.

Suomi-Kuuba-seura perustettiin Helsingissä 1962 järjestetyn nuorisofestivaalin innoittamana. Festivaaleille osallistui satoja kuubalaisia nuoria, joiden valinnasta vastasi Giraldo Mazolan johtama valmistelutoimikunta. Olemme saaneet Mazolalta tervehdyksen, jonka julkaisemme kaikkien historiasta kiinnostuneiden iloksi.