Kuuban hallitus taipui neuvottelemaan nuorten mielenosoittajien kanssa

29.11.2020

Kuubassa nähtiin marraskuun viimeisenä viikonloppuna harvinainen mielenilmaus, kun parhaimmillaan 200-300 nuorta taiteilijaa ja aktivistia kokoontui maan kulttuuriministeriön edustalle vaatimaan vuoropuhelua kansalaisoikeuksista ja taiteilijoiden ilmaisunvapaudesta.

Mielenosoittajia alkoi kerääntyä ministeriön edustalle perjantaina aamupäivällä 27.11. sen jälkeen, kun poliisi oli häätänyt San Isidron liikkeeksi (Movimiento de San Isidro) itseään kutsuvan taiteilijaryhmän havannalaisesta asunnosta, jossa he ilmoittivat protestoivansa yhden jäsenensä, rap-muusikko Denis Solísin, saamaa vankeustuomiota vastaan.

Oikeuden halventamisesta tuomittu Solís tunnetaan kärkevänä Kuuban hallituksen vastustajana ja kiihkeänä Donald Trumpin kannattajana. Kuuban viralliset tiedotusvälineet ovat nostaneet esiin Solísin suhteet floridalaisiin terroristeihin ja kutsuneet San Isidron liikettä farssiksi ja Yhdysvalloista käsin järjestetyksi mediashowksi, jonka tarkoituksena on ollut tukea Trumpin uudelleenvalintaa ja Kuuban vastaisten pakotteiden jatkumista. Ryhmää on kritisoitu myös Kuuban lipun häpäisemisestä useissa taideperformansseissa.

Viranomaiset perustelivat San Isidron protestin lopettamista koronavirusepidemian torjuntaan liittyvien määräysten rikkomisella. Tämä ei kuitenkaan vakuuttanut kulttuuriministeriön edustalle kokoontuneita nuoria, jotka syyttivät Kuuban hallituksen instituutioita kyvyttömyydestä käydä vuoropuhelua, kunnioittaa ilmaisunvapautta ja tunnustaa erilaisten mielipiteiden olemassaolo.

Vaatimukset sensuurin ja hallitusta kritisoivien taiteilijoiden häirinnän lopettamisesta ovat saaneet viime aikoina yhä enemmän jalansijaa erityisesti nuorten taiteilijoiden keskuudessa. Monet ovat turhautuneita siihen, että keskustelunavauksiin on vastattu yksioikoisesti syyttämällä kaikkea kritiikkiä Yhdysvaltojen maksamien palkkasoturien provokaatioiksi.

"Tässä maassa, kuten muissakin, on palkkasotureita. Mutta siellä (kulttuuriministeriön edessä) ei pidetty yhtäkään ylistystä Yhdysvaltojen interventiopolitiikalle Kuubassa tai puolustuspuhetta Kuuban vastaiselle saarrolle. Paikalla oli ihmisiä, joiden olen lukenut puolustavan niitä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tapahtuman yleisen hengen kanssa, jonka siellä koin", kirjoitti mielenilmauksen tunnelmia kuvaillut professori ja tutkija Julio César Guanche.

Illan aikana nuorten taiteilijoiden ja aktivistien joukkoon ministeriön eteen liittyi maan kulttuurielämän tunnettuja edustajia, kuten Suomessakin vieraillut elokuvaohjaaja Fernando Pérez ja maan kansainvälisesti tunnetuin näyttelijä Jorge Perugorría.

"Olemme tällä, jotta nuoret tulevat kuulluiksi. Uskon että tämä on tärkeä hetki, työskentelemme sen eteen, että vuoropuhelu toteutuu. Emme voi sallia sukupolvien välien rikkoutumista kuubalaisella kulttuurikentällä", Perugorría sanoi.

Iltayhdeksältä varakulttuuriministeri Fernando Rojas ilmoitti vastaanottavansa mielenosoittajien keskuudestaan valitseman 30 hengen ryhmän mielenosoittajien vaatiman vuoropuhelun käynnistämiseksi. Myös Fernando Pérez ja Jorge Perugorría lähtivät tapaamiseen välittäjiksi.

Kun sisällä neuvoteltiin, ulkona laulettiin. Viidentoista minuutin välein paikalle kokoontuneet nuoret kannustivat sisällä olevia aplodeilla.

Tunteja kestäneen neuvottelun tuloksena mielenosoittajien, kulttuuriministeriön ja taiteilijajärjestöjen edustajat pääsivät sopimukseen seuraavista askeleista. Neuvottelun onnistumiseen keskeisesti vaikuttanut dramaturgi Yunior García kuvaili tapahtunutta historialliseksi, vaikka kaikista asioista ei päästykään yksimielisyyteen.

San Isidron liikkeeseen kuuluva runoilija Katherine Bisquet informoi neuvottelujen tärkeimmistä tuloksista, joihin kuuluvat mm. vuoropuhelun mahdollistavan kanavan avaaminen taiteilijoiden ja instituutioiden välille. Kulttuuriministeriöltä saatiin myös lupaus, ettei taiteilijoiden itsenäisiä kokoontumispaikkoja häiritä. Ministeriö lupasi kiinnittää kiireesti huomiota Denis Solísin ja San Isidron liikkeen protestin lopettamisen yhteydessä pidätetyn performanssitaiteilija Luis Manuel Otero Alcántaran tapauksiin.

Vuoropuhelua sovittiin jatkettavaksi korkealla tasolla. Seuraava tapaaminen pidetään kulttuuriministeri Alpidio Alonson kanssa.

Kuuban valtiontelevision uutislähetykset tuomitsivat jälleen lauantai-iltana voimakkain sanankääntein Yhdysvaltojen hallituksen puuttumisen Kuuban sisäisiin asioihin ja jatkoivat sanallista hyökkäystä San Isidron liikkeen neljäätoista jäsentä vastaan.

Televisiossa haastateltiin myös taiteilijoita tavannutta varakulttuuriministeriä, joka puolestaan kuvasi neljä tuntia kestänyttä tapaamista hyvin kriittiseksi, mutta rakentavaksi ja kertoi ministeriön ulkopuolella olleen mielenosoituksen sujuneen rauhallisesti.

Teksti: Tomi Kuhanen