Kuuban hallitus pitää 15N-mielenosoituksia laittomina

15.11.2021
Vallankumouksen iskulause "isänmaa tai kuolema" on nostettu Kuubassa voimakkaasti esiin. Hallitus syyttää kriittisiä kansalaisia Yhdysvaltojen palkkasotureiksi ja mielenosoitusyrityksiä Yhdysvaltojen provokaatioiksi.

Protestiliike Kuubassa ei ole hiljentynyt heinäkuun mielenosoitusten jälkeen.

Jos hallitus uskoi heinäkuun 11J-mielenosoitusten satojen pidätysten, kymmenien vankilatuomioiden ja poliisin väkivallan pelästyttäneen "agentit ja palkkasoturit", niin se erehtyi. Muutama viikko myöhemmin nimittäin perustettiin facebookiin Plataforma Archipiélago -niminen ryhmä. Perustajiensa mukaan sen johtotähtiä ovat demokratia, ihmisoikeudet sekä mielipiteen-, ajattelun ja ilmaisunvapaus. Se haluaa ratkaista yhteiskunnan ongelmat rauhanomaisin ja demokraattisin keinoin ja vastustaa kaikkea väkivaltaa.

Myöhemmin Archipiélago ilmoitti järjestävänsä kansalaismarssin eri puolilla Kuubaa 20. marraskuuta. Hallitus ilmoitti tuon päivän olevan kansallisen puolustuksen päivä ja silloin järjestetään sotaharjoitukset, joten ei mitään marsseja.

Kansalaismarssin päivämäärää aikaistettiin marraskuun viidenteentoista (15N). Tällä kertaa järjestäjät olivat jättäneet viranomaisille lupa-anomuksen rauhanomaisesta kansalaismarssista, jollaisen pitäisi perustuslain mukaan olla sallittua. Kenellekään tuskin oli yllätys, että lupaa ei tullut.

Kieltoa perusteltiin muun muassa viittaamalla perustuslain muihin pykäliin ja monenlaisiin yleisiin etuihin. Kun kansalaismarssia ei peruttu, alkoi hallituksen ja puoluemedian lokakampanja sen järjestäjiä vastaan.

Pääsihteeri Miguel Díaz-Canel totesi puolueen keskuskomitean kokouksessa, että Kuubassa riittää vallankumouksellisia vastustamaan minkälaista mielenosoitusta hyvänsä, jolla yritetään tuhota vallankumous ja maan sosiaalinen projekti.

Maan parlamentti antoi pian pääsihteerin puheen jälkeen oman julkilausumansa vanhaan tyyliin, jossa syylliset olivat siellä, missä ennenkin. Julkilausuman mukaan Yhdysvallat jatkaa Kuuban vastaisen ei-tavanomaisen sodan strategian kehittämistä, luo erilaisia viestintäkampanjoita käyttämällä somea ja yrittää horjuttaa yhteiskuntaa, luoda kaaosta ja siten muuttaa poliittista järjestelmää. Osoite oli selvä, kansalaismarssi on osa tuota kavalaa Kuuban vastaista suunnitelmaa.

Syyttäjäviranomaisetkin olivat havahtuneet. He uhkasivat marssin alullepanijoita laillisilla seurauksilla, ja rikoksetkin olivat valmiiksi määriteltyinä: tottelemattomuus, laittomat marssit ja kiihotus rikollisuuteen.

Yuniorin vastalauseet

Archipiélagon nokkamiehenä pidetty dramaturgi Yunior García Aguilera kommentoi lokakuun lopussa edellä mainittuja väitteitä. Hänen mukaansa kansalaismarssin tärkein tarkoitus on vastustaa väkivaltaa, eikä marssin lupa-anomuksissa missään sanottu sanaakaan yhteiskuntajärjestelmän muuttamisesta Kuubassa.

Aiemmin García Aguilera oli somessa torjunut kommunistisen puolueen keskuskomitean ideologiaosaston pomon Rogelio Polancon televisiossa esittämiä väitteitä hänestä ja Archipiélagosta. Lainaan osia kirjoituksesta:

"Maan hallinto jatkaa hävyttömällä tavalla valehtelemista väittämällä, että marssin idea olisi tullut Yhdysvaltain hallitukselta ja että se organisoisi ja johtaisi marssia. Se on kuitenkin täysin meidän kuubalaisten ajatus.

Minäkin olin vielä muutama kuukausi sitten vain lahjakas, tosin vähän "sekaisin" oleva artisti, joka sai kutsuja kulttuuriministeriön tilaisuuksiin. Sitten silmänräpäyksessä minusta tehtiinkin tunnettu "terroristi", joka on saanut miljoonia Washingtonista työskennellessään Yhdysvaltain käskyläisenä.

Tällaisen väitteen voi selittää vain kahdella tavalla: joko valtion turvallisuuspalvelu on täydellisen epäpätevä tai keskuskomitean poliitikot ovat parantumattomia manipuloijia.

Turvallisuuspalvelun agentit ovat valvoneen tekemisiäni ainakin puolitoista vuotta, ehkä enemmänkin, ja tietävät varmasti, että väite suhteesta Archipiélagon ja Yhdysvaltain välillä on väärä.

Turvallisuuspalvelu kuuntelee puhelintani, he kuulustelevat perheenjäseniäni ja ystäviäni, katkovat kyyhkysten päitä kotiportillani ja vahtivat jokaista askeltani."

Yksinmarssi

15N-mielenosoittajiin ennalta kohdistetun pelottelukampanjan jälkeen Yunior García Aguilera ilmoitti marssivansa yksin jo sunnuntaina 14.11. valkoista ruusua kantaen Havannan 23-katua pitkin Malecónille, jotta ei vaarantaisi muita osallistujia pidätyksillä ja väkivallalla. Päivän koittaessa Kuuban turvallisuuspalvelu kuitenkin esti García Aguileraa poistumasta kotoaan ja katkaisi hänen puhelin- ja nettiyhteytensä. Hänen kotitalonsa piiritettiin ja alue miehitettiin turvallisuuspalvelun miehillä. Paikalle lähetetyt hallituksen kannattajat yrittivät häätää kansainvälisen median edustajia pois paikalta ja suurimman espanjankielisen uutistoimiston EFEn kaikki työntekijät menettivät yllättäen toimilupansa Kuubassa ainakin väliaikaisesti.

Iskulauseen mukaan vallankumous tehtiin aikanaan kuubalaisten puolesta ja heitä varten. Kun kaikki eivät näytä mahtuvan nykyisin yksipuoluevaltaa pönkittävän vallankumousmyytin sisään, moni miettii, olisiko Kuubassa syytä tehdä uusi vallankumous.

Se säilyttäisi vanhat hyvät saavutukset, mutta kirjoittaisi perustuslakiin sieltä nyt puuttuvan, demokratialle ehdottoman vaatimuksen: oikeuden olla julkisesti eri mieltä vallanpitäjien kanssa esimerkiksi järjestämällä kansalaismarssin vaatimustensa tueksi.

Teksti: Antti Halinen

Kuva: Ricardo IV Tamayo/Unsplash