Kuubalaisen musiikin kolme suurta on poissa
Reilun vuoden aikana kuubalainen musiikkikulttuuri on menettänyt kolme rakastettua ja poikkeuksellista muusikkoa.
Pablo Milanés kuului uuden trovan voimahahmoihin, Cesar "Pupy" Pedroso ja Adalberto Álvarez puolestaan populaarimusiikin ja tanssivan yleisön pitkäaikaisiin suosikkeihin.
Milanés oli Nueva trova -liikkeen perustajia
Marraskuussa sosiaalinen media täyttyi viesteistä, joissa kerrottiin Kuuban tunnetuimpiin laulajiin ja Nueva trova -liikkeen perustajiin kuuluneen Pablo Milanésin menehtymisestä. Kuubalaisen rakastama, mutta myös kritisoima muusikko kuoli 79-vuotiaana Madridissa 21. marraskuuta 2022. Milanés oli tärkeä hahmo paitsi kuubalaisille, myös Latinalaisen Amerikan espanjankieliselle musiikkiyleisölle.
Milanés kuului Silvio Rodríguezin ja vuonna 2005 edesmenneen Noel Nicolán ohella kuubalaisen Nueva trova -liikkeen perustajiin. Nueva trova oli musiikillinen liike, joka syntyi 1960-luvulla Kuuban vallankumouksen ja sitä seuranneiden poliittisten ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydessä.
Perinteisestä kuubalaisesta trovasta Nueva trova poikkeaakin juuri poliittisuutensa ja yhteiskunnallisuutensa takia. Liikkeen edustajat esiintyivät Kuuban vallankumouksen tukijoina. Myöhemmin Milanés ja Rodriguez ajautuivat välirikkoon. Milanés tuli myös tunnetuksi avoimesta kritiikistään Kuuban hallintoa kohtaan. Hän ei kuitenkaan lakannut pitämästä itseään vasemmistolaisena.
Milanés oli rakastettu laulaja ja lauluntekijä, jonka musiikki on leimannut useammankin sukupolven kasvua Kuubassa. Laulut edustavat monenlaisia tyylejä perinteisestä kuubalaisesta sonista protestilauluihin ja elokuvamusiikkiin. Milanés sai myös useita palkintoja, kuten kansallisen musiikkipalkinnon ja Latinalaisen Grammyn vuosina 2006 ja 2015.
Pitkään terveysongelmista kärsinyt muusikko asui viimeiset vuotensa Espanjassa. Hän vietti kuitenkin paljon aikaa Havannassa. Kuubassa Milanés esiintyi viimeisen kerran viime kesäkuussa. Hänen konserttinsa jouduttiin siirtämään loppuunmyydystä Havannan Teatro Nacionalista urheilustadionille.
Pupy soitti kuubalaista tumbaota pianolla
Kuubalaisen populaarimusiikin suuri nimi César "Pupy" Pedroso oli säveltäjä, pianisti ja Kuuban ehkä kansainvälisesti tunnetuimmaksi tulleen tanssiorkesteri Los Van Vanin perustaja yhdessä Juan Formellin kanssa. Pedroson käsialaa ovat useat orkesterin tunnetuimmista kappaleista.
Pupy oli Los Van Van -yhtyeessä kolme vuosikymmentä. Hän on haastatteluissaan kertonut Los Van Vanin olleen kuin kurinalaisesti työskennellyt perhe. Formellin kanssa he kehittivät Los Van Vanille tunnusomaisen songo-rytmin, kuubalaiselle musiikille tyypillisen tumbao -rytmiikan, jota Formell soitti bassolla,Pedroso pianolla sekä Changuito (José Luis Quintana) rummuilla. Formell menehtyi maksasairauteen vuonna 2014.
Vuonna 2001 Pedroso perusti Pupy y Los que Son Son -orkesterin, josta myös tuli suosittu tanssiharrastajien keskuudessa. Pupy sai elämänsä aikana useita musiikkialan palkintoja, näihin lukeutuu myös Los Van Vanin kanssa voitettu Grammyn. César "Pupy" Pedroso menehtyi 75-vuotiaana 17. heinäkuuta 2022.
Pupy y Los que Son Son -orkesteri vieraili ilman johtajaansa Suomessa 28.5.2022.
"Adalberto Alvarez saa kivetkin tanssimaan"
Säveltäjä, kapellimestari ja pianisti Adalberto Álvarez menehtyi 1. syyskuuta 2021 Covid19-kompliktioihin 72-vuotiaana. Hänet tunnetaan erityisesti ison orkesterin esittämän sonin kehittämisestä. Tähän liittyy myös hänen saamansa lempinimi El Caballero del Son, sonin herrasmies.
Álvarezin sävellyksiä ovat vuosien aikana esittäneet suuret nimet kuten puertoricolainen Gilberto Santa Rosa. Hänen musiikillisia ansioitaan kuvaa meksikolaisen La Jornada -julkaisun toteamus: "Voimme vakuuttaa, että Adalberto Álvarez y su Son saa kivetkin tanssimaan."
Álvarez perusti kuuluisan, kuubalaista populaarimusiikkia soittaneen yhtyeensä Son 14:n vuonna 1978 ja nimeään kantaneen Adalberto Álvarez y su Son -orkesterin vuonna 1984. Hän sai elämänsä aikana useita palkintoja, kuten kansallisen musiikkipalkinnon ja useita Cubadisco-palkintoja. Álvarez vieraili Suomessa kesäkuussa 2013.
Teksti: Eeva Kokki
Adalberton, Pupyn ja Pablon merkitys kuubalaiselle musiikille on suuri
Kuubalaisen musiikin historian tutkija, valokuvaaja ja musiikkitoimittaja Risto Vuorimies tuntee kuubalaisen musiikin kehitystä vuosikymmenten ajalta. Niin Adalberto Álvarez, César "Pupy" Pedroso ja Pablo Milanés ovat kaikki hänelle tuttuja.
"Näistä kolmesta ensin lähti Adalberto Álvarez. Hän on tehnyt valtavan työn kuubalaisen nuorisomusiikin parissa, alkaen Son 14:n perustamisesta Santiago de Cubassa. 80-luvulla hän perusti oman bändinsä Adalberto y su Sonin ja siirtyi Havannaan."
"Adalberton työtä arvostetaan yli kaiken, hän on musiikissa pitkän linjan mies", Vuorimies toteaa. "Bändin tulevaisuus on nyt vaakalaudalla, koska Adalberto oli niin vahva ennen kaikkea säveltämisessä. En tiedä, miten se tulee jatkumaan."
"Mielenkiintoista on se, että niin Elito Réve y su Charangón ja Los Van Van ovat julkaisseet Adalberton musiikkia uudelleen hänen poismenonsa jälkeen."
Vuorimies kertoo, että Pupyllä on oma, vankka kannattajakuntansa. Pupy lähti Los Van Vanista ja perusti oman bändinsä parikymmentä vuotta sitten. Bändi on tehnyt valtavasti levyjä ja sen suosio on vankkumaton. Kun puhutaan kuubalaisen musiikin isoista nimistä, Vuorimies korostaa, että pitää mainita myös Los Van Vanin perustaja Juan Formell, joka menehtyi 2014.
"Pupyn bändi on sillä tavalla erilainen kuin Los Van Van, että se on käyttänyt nuoria, uusia laulajia. Mukana on ollut kovia, kuuluisia nimiä ja sitten tällaisia nuoria "kukonpoikia", Vuorimies kuvailee.
"Pupy on tehnyt mielettömästi sävellyksiä. Los Van Vanin sävellyksistä hän teki vain pienen osan, mutta ne ovat sitäkin kuuluisampia. Los Van Vanin ensimmäiset levyt olivat Juan Formellin sävellyksiä, mutta myöhemmin alkoi tulla yksittäisiä Pupy sävellyksiä per levy. Pupy oli pianistina bändissä pitkän aikaa."
Pablo Milanés edustaa Nueva trova -genren tulemista musiikkiin. Vuorimies toteaa, että kaikki kolme muusikkoa elivät 60-luvun erikoiset musiikkiajat, jossa oli Beatlesia, rokkia, mustaa laulantaa.
"Pablo Milanés ajautui näistä omille teilleen. Hänen ensimmäinen äänilevynsä 70-luvulla oli José Martín runoudesta tehty kitara ja mies -levy. Siitä hän kasvoi omalle linjalleen ja on tehnyt Nueva trovan lisäksi karibialaista musiikkia, rokkia, kuubalaista sonia ja vähän rumbaakin", hän kertoo.
"Pablon merkitys on suuri. Me, jotka olemme kasvaneet Nueva trovan alkuaikoja emme voi ymmärtää, miten se on kasvanut ja kehittynyt. Nueva trova -muusikkoja on paljon, mutta kuubalaisuus näkyy musiikissa vahvana."
Vuorimiehen oma suosikki Pablo Milanésin kappaleista on Buenos días America -versio, joka on tehty Todos Estrellas -bändin kanssa.