Bacardí ja Kuuban kauppasaarto

25.11.2022

Rommijätillä on ollut sormensa pelissä Yhdysvaltojen Kuuban-politiikan muotoilemisessa.

Joulukuussa 1991 Venäjän ulkoministeri Andrei Kozyrev kohotti televisiokameroiden edessä Bacardín ja CANFin (Amerikankuubalaisten säätiö) johtajien kanssa maljan "vapaalle Kuuballe": miaminkuubalaiset olivat saaneet vahvistuksen Venäjän avun lopettamisesta.

Huipputapaamisessa pöydällä oli avattu Bacardí-laatikko merkkinä siitä, että rommijätti oli saanut tukevan jalansijan Venäjän-markkinoilla. Ennen rommi oli tullut Kuubasta.

Amerikankuubalaisten säätiön presidentti kertoi julkisuudessa "rommidiplomatian" katkaisseen entisen sosialistisen leirin taloudellisen ja sotilaallisen tuen. Kuuban romahtamisen piti olla sinetöity, ja lakimiehet laativat tarkat suunnitelmat saaren haltuunotosta. Bacardín ja CANFin johtajien matkalaukut oli pakattu ja ministerien paikat jaettu. Odotettiin vain lopullista ilmoitusta Castron kaatumisesta. Sitä ei kuitenkaan tullut.

Tavoitteena taloudellinen romahdus

Neuvostoliitto oli nyt "demokraattinen Venäjä", mutta Floridansalmen toiselle rannalle rakennettu kiusallinen sosialistinen satelliitti jatkoi pyörimistään. Bacardín asianajajat alkoivat pian valmistella uutta lakia, joka tiukentaisi kauppasaartoa entisestään.

Lain valmistelijat esittivät suorasukaisesti "Kuuban taloudellisen romahtamisen ja yhteiskunnallisen levottomuuden tarjoavan Yhdysvalloille ennen näkemättömän tilaisuuden edistää Kuuban rauhanomaista siirtymistä demokratiaan".

Presidentti George Bush vanhempi kuitenkin empi. Vaikka lakialoitteessa painotettiin yhdysvaltalaisia arvoja kuten ihmisoikeuksia, demokratiaan siirtymistä, vapaata markkinataloutta ja yksityistä omistusoikeutta, se teki ihmisoikeuksista, lääkkeistä ja ruoasta politiikan pelinappuloita.

Suora elintarvikekauppa Kuuban kanssa haluttiin kieltää kokonaan. Saarella vierailleilta laivoilta pyrittiin estämään pääsy Yhdysvaltoihin puoleksi vuodeksi. Laivaliikenteestä 90 prosenttia oli nimenomaan ruoka- ja lääkelasteja. Yhdysvallat asetti elintarvikkeiden ja lääkkeiden saamisen ehdoksi sen, että Kuubaan tulisi muodostaa väliaikainen, Yhdysvaltain hyväksymä hallitus.

Kun Bush jätti lain vahvistamatta, CANF kääntyi presidentin virkaa tavoitelleen Bill Clintonin puoleen: kandidaatille lahjoitettiin 275 000 dollaria. Vaalien alla Bush hätääntyi, matkusti lokakuussa 1992 Miamiin ja allekirjoitti Kuuban saartoa kiristävän lain säätiön johtomiesten läsnä ollessa. CANF palkitsi Bushin 550 000 dollarilla.

Helms-Bacardí-laki

Taloutensa pelastamiseksi Kuuba laillisti vuonna 1993 dollarin ja alkoi houkutella ulkomaisia sijoituksia. Nyt Bahamalta Bermudalle päämajansa siirtäneen Bacardín pääjohtaja Manuel J. Cutillas puolestaan lähetti uhkauskirjeen kaikille kansainvälisille alkoholiyrityksille. Kirjeessä kerrottiin Bacardín menestyksestä maailman lakituvissa ja varoitettiin kaikkia Kuubaan sijoittavia yrityksiä ja yksityishenkilöitä vakavista seuraamuksista, joilta yksikään ei välttyisi edes Castron kaaduttua. Samana vuonna Miamin terroristiryhmät iskivät saarelle kahdeksan kertaa.

Vuonna 1996 Yhdysvaltain kongressi kiristi jälleen kauppasaartoa ja hyväksyi Bacardín asianajajien muotoileman niin sanotun Helms-Burton-lain, joka tunnetaan Yhdysvalloissa myös kutsumanimellä Helms-Bacardí-laki. Mahdollisten syyte- ja rankaisutoimien kohteiksi tulivat nyt kaikki Kuuban kanssa kauppaa käyvät yritykset johtajineen ja perheenjäsenineen.

Kansainvälistä lakia ja sopimuksia rikkova laki asettaa myös yksityiskohtaiset ehdot Kuuban sosialistisen yhteiskunnan purkamiselle ja uudelleen rakentamiselle. Yksityiskodit, koulut, sairaalat, päiväkodit, sokeritehtaat, hiekkarannat ja muu omaisuus Kuubassa voidaan yksityistää ja palauttaa entisille omistajille.

Suuri osa omaisuudesta on itse asiassa yhdysvaltalaista, koska aikoinaan maahan siirtyneet entiset kuubalaiset ovat nyt Yhdysvaltojen kansalaisia, ja oikeustoimet voidaan viedä läpi paikallisissa tuomioistuimissa. Helms-Burton-laki määrää myös tulevan Kuuban vaalien ehdokkaista: nykyjohdolla ei ole asiaa vaalilistoille.

Bacardi lopetti romminsa toimitukset Venäjälle maaliskuussa 2022. Sen asianajajien muotoilema Kuuban saartolaki on edelleen voimassa. Helms-Burton -laki voidaan kumota vain Yhdysvaltan kongressin 2/3 - enemmistön päätöksellä.

Teksti: Juhani Similä

Kuva: Unsplash/Anders Nord