Uutiset ja artikkelit

Täältä löydät uutisia, taustoittavia artikkeleita ja kiinnostavia näkemyksiä Kuuban yhteiskunnasta, kulttuurista ja matkailusta sekä ystävyysseuran toiminnasta. Seura julkaisee myös Cuba Sí -lehteä, joka postitetaan kaksi kertaa vuodessa jäsenetuna kaikille seuran jäsenille.

Kuuba elää pahinta talouskriisiä 1990-luvun alun talousromahduksen jälkeen. Monet sanovat, että vielä pahempaa kuin 30 vuotta sitten. Maa tarvitsisi talouden perusteellisia rakenneuudistuksia, mutta hallitus on enimmäkseen tehnyt pieniä korjausliikkeitä, jotka eivät juuri muuta valtion täysin valvomaa talouselämää.

Kuubalaisten kesää leimaavat rajusti nousseet hinnat, pitkät jonot, julkisen liikenteen jo vuosikausia kestäneet ongelmat, dengue-kuumeen leviäminen ja tukahduttava kuumuus.

Pian on kulunut vuosi Kuuban viime aikojen merkittävimmästä poliittisesta tapahtumasta. 11.heinäkuuta tuhannet ihmiset eri puolilla Kuubaa lähtivät kaduille osoittamaan mieltään jo pitkään kurjistuneita elinoloja vastaan, protestoidakseen puutetta lähes kaikesta.

Nuoren, kolmen lapsen kuubalaisäidin Amelia Calzadillan Facebokiin lataama yhdeksän minuutin video herätti äskettäin suurta huomiota ensin sosiaalisessa mediassa ja heti perään siihen kohdistui vallanpitäjien valvoman median vastaisku.