Apu menee perille – näin lahjoituksesi vaikuttaa

10.06.2020

Euroopan laajuinen hätäapukeräys Kuuban terveydenhuollon tukemiseksi koronapandemian aikana on tuottanut tähän mennessä yli 270 000 euroa.

Eri maissa kerätyt rahat käytetään koordinoidusti mediCuba-Europa -järjestön kautta. Suomessa keräyksestä vastaa Suomi-Kuuba-seura.

"Pystyimme saamaan liikkeelle paljon resursseja lyhyessä ajassa", iloitsee Manuela Cattaneo mediCuban toimistolta Sveitsistä. Hän lisää, että kiitos tästä kuuluu kaikille Kuuba-seuroille ja solidaarisuusyhdistyksille, jotka vastasivat nopeasti tukipyyntöihin.

Eri maista saadut lahjoitukset pystytään tehokkaimmin käyttämään yhteistyössä. MediCuba-Europa toimii tiiviissä yhteistyössä Kuuban terveysministeriön ja viranomaisten kanssa ja vastaa siitä, että apu menee perille.

Koronatestausta lahjoittajien tuella

Suomalaiset ovat tukeneet hätäapukeräystä jo melkein kymmenellä tuhannella eurolla. Ensimmäiset Suomesta tulleet lahjoitukset ohjattiin välittömästi koronatestien ostamiseen lääkkeitä ja diagnostiikkatarvikkeita valmistavalta Roche-yhtiöltä. Testireagensseja saatiin toimitettua nopealla aikataululla Kuubaan 70 000 euron arvosta Panamasta käsin.

Lahjoittajien tuki on osaltaan mahdollistanut sen, että Kuuban terveydenhuoltojärjestelmän toimintakyky on pysynyt yllä ja maa on selvinnyt koronaepidemiasta muita alueen valtioita paremmin. Laaja testaaminen ja virukselle altistuneiden jäljittäminen ja eristäminen ovat olleet avainasemassa Kuuban toiminnassa. Viruksen leviäminen on saatu tyrehdytettyä varsin tehokkaasti ja Kuuban toimintaa pidetään esimerkillisenä myös maailman mittakaavassa.

Pandemia ei kuitenkaan ole ohi ja testausta jatketaan. Viruksen saaminen kuriin on Kuuballe elintärkeää jo senkin vuoksi, että maan talous kärsii huomattavia menetyksiä niin kauan, kuin kansainvälinen turismi on pysähdyksissä.

Hätäapukeräyksen tuotolla on ostettu lisää koronatestejä Rochelta ja BioLab Internationalilta. Niiden saapumista Kuubaan odotetaan vielä, sillä markkinoilla on tällä hetkellä enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Niin ikään hätäapukeräyksellä on rahoitettu 10 000 euron suojatarvikehankinta kuubalaisille terveydenhuollon työntekijöille.

Hengityskoneita Kuuban sairaaloihin

Kuuban on kauppasaarron vuoksi ollut vaikea ostaa hengityskoneita, jotka ovat välttämättömiä koronaviruksen aiheuttamaan tautiin sairastuneiden pitämiseksi elossa. Kuuba on aiemmin ostanut tehohoidossa käytettäviä hengityskoneita IMT Medical ja Autronic -yrityksiltä, mutta kun yhdysvaltalainen Vyaire Medical Inc osti molemmat firmat, se ilmoitti lopettavansa kaupankäynnin Kuuban kanssa.

Hätäapukeräyksen ansiosta pystyttiin ostamaan Sveitsistä 15 hengityskonetta, jotka mediCuba lähetti Kuubaan rahtina DHL:n kautta. Kyse on yksinkertaisista laitteista, joita voidaan käyttää myös pienemmissä sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Tehohoito-osastoille on ostettu myös neljä järeämmän mallin Dräger-merkkistä hengityskonetta. Lisäksi ostettiin 55 000 euron arvosta varaosia vanhoihin tehohoidossa käytettäviin hengityskoneisiin ja tarvikkeita Kuubassa tuotettaviin uuden prototyypin hengityskoneisiin.

Hengityskoneiden ostaminen ja toimittaminen Kuubaan on kallista, mutta mediCuban aktiivisuuden ansiosta Sveitsin hallituksen kehitysapuvirasto osallistui hankintaan 220 000 euron osuudella.

Lahjoituksia tarvitaan edelleen

Keräys on saanut hyvän vastaanoton, mutta avun tarve on edelleen suuri. Lähes 60 vuotta kestänyt kauppasaarto on kiristynyt Donald Trumpin kaudella, eikä Yhdysvallat ole suostunut lieventämään saartoa edes koronapandemian ajaksi huolimatta avustusjärjestöjen, YK:n ja Euroopan unionin vetoomuksista.

Kuubassa on pulaa lääkkeistä ja koronapandemian aikana tilanne on vaikeutunut. Kuubalaisen lääkkeitä valmistavan FarmaCuba-yhtiön tuotanto keskeytyi huhtikuussa, kun Yhdysvallat esti Havannan satamassa jo olevien, lääkkeiden raaka-aineita sisältävien konttien pääsyn maihin. Yhdysvallat myös esti Alibaba Foundation Kuuballe lahjoittamien hengityskoneiden, koronatestien ja muiden tarvikkeiden pääsyn kuubalaisiin sairaaloihin.

Tähän mennessä kerätty 270 000 euroa on tärkeä apu Kuuballe, mutta se ei läheskään korvaa kauppasaarrosta aiheutuvia vahinkoja. Saarron aiheuttamat kustannukset Kuuban terveydenhuoltosektorille ovat nousseet jo arviolta 160 miljoonaan euroon vuodessa.

Jokainen lahjoitus on tässä tilanteessa äärimmäisen tärkeä, sillä Kuuba elää taloudellisesti erittäin tiukkoja aikoja. Suomi-Kuuba-seura jatkaa hätäapukeräystä - ja nyt tarvitaan kunnon loppukiri. Tavoitteena on saada 10 000 euron raja rikki heinäkuun alkuun mennessä.