Verkkoluento: Kuuban väestön värikkäät vaiheet 10.10.2022

28.09.2022

Mistä kuubalaiset tulevat ja miten maailmanpolitiikan ja -kaupan käänteet ovat muovanneet Kuuban väestöstä ainutkertaisen globaalin sekoituksen? Millaisia historiallisia ja etnis-kulttuurisia kerrostumia saaren väestöstä erottuu? Miten muutto on vaikuttanut väestönkehitykseen eri aikakausina ja miksi saaren väestönkasvu on pysähtynyt 2000-luvulla? Luennolla seurataan Kuuban väestönkehityksen vaiheita saaren asuttamisesta nykypäivään.

Puhujaesittely:

Professori Pauliina Raento on seurannut Kuubaa 1980-luvun puolivälistä alkaen. Hänen kirjansa Kuuba: maa, kansa, yhteiskunta on aihepiirissään ensimmäinen tieteelliseen tutkimukseen perustuva teos Suomessa ja yhä ajankohtainen (Gaudeamus, 1. painos 2011). Raento on yliopiston arjesta luopunut professori, joka työskentelee kotimaisen tiedekustantamisen parissa.

Tapahtuma on osa 15. Kuubalaisen kulttuurin viikkoa, jonka järjestää Suomi-Kuuba-seura.

Osallistu luennolle tästä linkistä