Seura tukee Las Tunasin lastensairaalan syöpäosastoa

28.03.2024
Syöpä on pienten lasten yleisin kuolinsyy Kuubassa.

Suomi-Kuuba-seuran ja Las Tunasin lastensairaalan yhteistyön alkamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 15 vuotta.

Syöpä on Kuubassa 1-4 vuotiaiden lasten johtava kuolinsyy ja toisella sijalla 5-19 -vuotiaiden ikäryhmässä. Vuonna 2022 maassa todettiin 370 uutta lasten syöpätapausta ja 137 syöpäsairauksista johtuvaa kuolemaa. Leukemia on yleisin syöpä lapsipotilailla.

Lasten syöpähoitojen kehittymisen ansiosta Kuuba on onnistunut nostamaan potilaiden eloonjäämisasteen yli 80 prosenttiin eli kehittyneiden maiden tasolle. Tämänhetkisen talouskriisin ja kiristyneen kauppasaarron vaikutukset näkyvät kuitenkin tuloksissa. Hoitoprotokollia on jouduttu muuttamaan ja eloonjäämisaste on laskenut 60 prosenttiin.

Terveydenhuollon ammattilaiset ponnistelevat väsymättä lapsipotilaiden pelastamiseksi, mutta uusimpien lääkkeiden ja lääketieteellisen teknologian puute nousee usein ylitsepääsemättömäksi esteeksi. Monien lääkkeiden hankkiminen on vaikeaa maan nykyisessä taloustilanteessa, jossa ulkomaanvaluutasta on kova pula. Saarron vuoksi kaikkia lääkkeitä ja teknologiaa ei myydä Kuuballe ollenkaan tai hankintojen rahoittaminen on mahdotonta Yhdysvaltojen terrorismisäädöksistä johtuvien sanktioiden vuoksi.

Prikaatilaiset lähdössä lastensairaalaan

Suomi-Kuuba-seura tukee tänä keväänä Las Tunasin lastensairaalan (Hospital Pediátrico "Mártires de Las Tunas) syöpä- ja veritautien osastoa. Keräysvaroilla tehdään hankintoja, joilla pystytään parantamaan niin pienten potilaiden kuin tärkeää työtä tekevän henkilökunnan päivittäisiä olosuhteita.

Seuran solidaarisuusprikaati matkustaa Las Tunasiin huhtikuussa. Suomalaiset prikaatilaiset antavat oman vapaaehtoisen työpanoksensa syöpä- ja veritautien osaston kunnostamiseen. Osastolla tarvitaan paitsi ammattitaitoisia lääkäreitä, myös resursseja diagnoosien tekemistä varten. Monia uuden teknologian laitteita on tällä hetkellä vain maan pääkaupungissa sijaitsevassa hematologian ja immunologian instituutissa.

Edistystäkin on kuitenkin saatu aikaan. Las Tunasin lastensairaalaan saatiin viime kesänä uusi kliininen laboratorio, joka on helpottanut ammattilaisten työtä ja parantanut potilaiden hoitoa. Syöpä- ja veritautien osaston toimintaa tukee myös verensiirtojen mahdollistaminen, joka on tärkeää myös erilaisten hätätilanteiden ja onnettomuuksien tapahtuessa.

"Täällä hoidetaan potilaita, joilla on leukemia, vakava akuutti sepsis ja palovammoja. Kyseessä on täysin uusi palvelu, jossa on luotu kaikki edellytykset laitteille, ilmastolle, kylpyhuoneille, varusteille ja tarvikkeille", sairaalasta kerrotaan.

Suomi-Kuuba-seura on tukenut Las Tunasin lastensairaalaa prikaatien ja hankkeiden kautta jo vuodesta 2009. Tänä vuonna prikaatilaiset ja sairaalan väki juhlistavat siis 15-vuotista ystävyyttä ja yhteistyötä.