Palkkasotilaita värvänneen verkoston jäseniä pidätetty Kuubassa

08.09.2023
Venäläinen sanomalehti Ryazanskie Vedomosti on julkaissut kuvia kuubalaisten värväämisestä Ukrainan sotaan.

Kuuban viranomaiset kertovat pidättäneensä 17 henkilöä, jotka kuuluivat verkostoon, joka värväsi kuubalaisia osallistumaan sotatoimiin Ukrainassa. Ilmoitus pidätyksistä tuli pari päivää sen jälkeen, kun Kuuban ulkoministeriö oli ilmoittanut maan hajottaneen Venäjältä käsin toimivan ihmiskauppaverkoston, joka värväsi sekä Kuubassa että Venäjällä asuvia kuubalaisia taistelemaan palkkasotilaina Ukrainassa.

Kuuban sisäministeriö kertoo, että verkosto pyrki värväämään ongelmaperheistä tulevia tai rikosrekisterin omaavia kuubalaisia. Kuuban valtionmedian mukaan tiedot perustuvat pidätettyjen tunnustuksiin ja viestiliikenteen seurantaan.

Kansainväliset tiedotusvälineet ovat aiemmin kertoneet kuubalaisten palkkasotilaiden taistelevan Venäjän joukkojen kanssa Ukrainassa. Viime toukokuussa venäläinen sanomalehti julkaisi yksityiskohtia siitä, miten ulkomaalaisia, myös kuubalaisia, värvättiin liittymään venäläisiin joukkoihin. Ainakin yksi ryhmä kuubalaisia liittyi Venäjän armeijaan 2 500 dollarin suuruista korvausta vastaan.

Monissa medioissa huomiota saaneet kuubalaisnuoret Alex Vegas Díaz ja Andorf Velázquez García väittävät joutuneensa huijatuksi, kun heidät värvättiin osallistumaan sotaan. Nuoret olivat luulleet lähtevänsä työskentelemään rakennustöissä. Sosiaalisessa mediassa leviävien lausuntojen mukaan mukaan kuubalaissyntyinen sotilas otti nuoret vastaan heidän saapuessaan Venäjälle, heidän passinsa ja asiakirjansa otettiin heiltä pois ja heidät lähetettiin Ukrainaan. Omaiset ovat pyytäneet apua, jotta nuoret miehet voisivat palata turvallisesti Kuubaan, sillä he pelkäävät henkensä puolesta. Toinen pojista kärsii niveltulehduksesta ja toisella on vain yksi munuainen.

Ukrainan hallintoa tukevan hakkeriryhmän vuotamien asiakirjojen mukaan ainakin 199 kuubalaista on värvätty palkkasotureiksi Venäjän armeijaan. Venäjän ja Kuuban välit ovat lämpimät ja maiden välinen kauppa on kasvanut viime aikoina vauhdilla. Kuuban hallitus on osoittanut ymmärrystä historiallisen liittolaisensa pyrkimyksille Ukrainassa. Kuitenkin maan ulkoministeriö korostaa lausunnossaan, että Kuuba ei osallistu Ukrainan sotaan, vaan "toimii ja aikoo toimia päättäväisesti niitä vastaan, jotka osallistuvat maan alueella kaikenlaiseen ihmiskauppaan palkkasoturi- tai värväystarkoituksessa".

Muitakin laajoja ihmiskauppatapauksia on tullut esiin Kuuban nykyisen talouskriisin aikana, kun sadat tuhannet kuubalaiset ovat etsineet keinoja lähteä maasta. Heinäkuussa uutisoitiin rikollisverkoston salakuljettaneen noin 5 000 Kuuban kansalaista Euroopan unionin alueelle ja saaneen siitä noin 45 miljoonan euron hyödyn.

Helsingin Sanomat kertoi tuolloin, että rikolliset käyttivät hyväkseen kaikkein haavoittuvimpia ihmisiä, kuten alaikäisiä, ja huijasivat, ryöstivät ja kiristivät heitä. Joissakin tapauksessa naisia siirrettiin toisille rikollisryhmille seksuaalista hyväksikäyttöä varten. Suomalaiset viranomaiset olivat mukana rikollisverkoston paljastamisessa.