Kielletty yksityisyrittäjiltä

19.02.2021

Toimittaja Antti Halinen pohtii kriittisesti Kuubassa julkistettua listaa yksityisyrittäjiltä kielletyistä toimialoista.

Kuuban bruttokansantuote putosi viime vuonna 11 prosenttia koronan ja Yhdysvaltain kiristyneiden pakotteiden vuoksi. Se pakotti maata hallitsevan kommunistisen puolueen nopeuttamaan hitaasti toteutettuja talousuudistuksia, ennen kaikkea avaamaan enemmän ovia yksityisyrittäjille, niin sanotuille cuentapropistoille.

Työministeriön nimissä ensin mitätöitiin aiempi yksityisyrittäjille sallitun 127 alan lista ja tehtiin noin 2000 sallittua toimialaa käsittävä luettelo. Muutama päivä myöhemmin helmikuussa samainen ministeriö julkaisi 124:n kielletyn toimialan listan.

Tätä listaa luonnehtii hyvin se, että kielletyiksi jäivät kaikki valtiolle ja siis myös puolueelle taloudellisesti ja poliittis-ideologisesti tärkeät alueet kuten terveydenhoito, opetus, energia, televiestintä, puolustus ja media. Se ei varmasti yllättänyt ketään.

Lääkärit, arkkitehdit, insinöörit, asianajajat ja tieteellistä tutkimusta tekevät ammattilaiset eivät edelleenkään saa ryhtyä toimimaan omaan laskuun yrittäjinä. Lääkäreissä on yksi pieni poikkeus: eläinlääkärit saavat hoitaa yksityisesti ihmisten lemmikkieläimiä.

Tosin lääkärit ovat ennenkin hoitaneet omaisiaan, sukulaisiaan, ystäviään ja kumminkaimojaan epävirallisesti ilman lupaa, saaneet siitä rahallisen tai muunlaisen korvauksen ja jatkavat sitä varmasti tulevaisuudessakin. Opettajat saavat puolestaan yksityisesti antaa musiikki-, muita taide-, kieli- ja liikuntatunteja.

Teollisuudessa kiellettyjä ovat erityisesti ne alat, joista valtio kerää paljon valuuttatuloja kuten sokeri, tupakka, televiestintä ja farmasia- ja lääketeollisuus. Sama koskee myös autojen, moottoripyörien, junien ja laivojen valmistusta.

Monilla näistä aloista kielletään yksityisiltä myös niiden tuotteiden kuten autojen ja niiden varaosien myyminen. Sama koskee tupakkaa, polttoaineita, telealaa ja lääkkeitä. Finanssiala, vakuutukset, eläkerahastot, kaivokset ja yleensä luonnonvarojen hyödyntäminen pysyvät tiukasti valtion hyppysissä.

Kulttuuri- ja media-aloilla on kielto toisensa perään, mikä minulta toimittajana nostaa vähintäänkin karvat pystyyn. Yksityisyrittäjiltä kiellettyjä ovat kirjojen kustantaminen ja painaminen, elokuvien ja äänituotteiden tekeminen, musiikin editoiminen ja äänittäminen, radio- ja televisiolähetykset eli yksityiset radio- ja tv-kanavat, kaikki sanoma- ja aikakauslehdet, konserttisalien ylläpitäminen, taidegalleriat ja elokuvateatterit.

Kuuban elokuvainstituutti ICAIC ehti jo antaa asian tiimoilta lausunnon, jonka mukaan elokuva- ja äänitealalla (audovisual) toimivat yksityishenkilöt eivät ole ns. cuentapropisteja, vaan he toimivat taiteilijoina. Sen on ICAICin johdon mukaan laki 373 jo aiemmin hyväksynyt.

Koko median sulkeminen yksityisiltä kertoo hyvin sen, mitä Kuuban vallanpitäjä eniten pelkää ja karttaa: puolueesta riippumatonta mediaa ja ammattiliittoja. Nekin nimittäin kuuluvat yhdessä työnantajien liittojen kanssa kiellettyihin aloihin; niiden on pysyttävä tiukasti puolueen valvonnassa.

Moni näistä kielloista on ristiriidassa perustuslain kanssa, jossa valtio muun muassa tunnustaa, kunnioittaa ja takaa ajattelun-, omantunnon- ja ilmaisunvapauden, lehdistön-, kokoontumis- ja mielenosoitusvapauden sekä yhdistymisoikeuden. Tosin ne itse asiassa samoissa artikloissa kumotaan moninaisilla ehdoilla.

Samoihin aikoihin Havannassa järjestettiin, eikä varmasti sattumalta, kulttuuriin ja mediaan liittyvä muistojuhla. 60 vuotta oli kulunut siitä, kun ylipäällikkö Fidel Castro paalutti kulttuurin rajat: vallankumouksen sisällä kaikki on sallittua, ulkopuolella ei mikään. Sen selvempää sensuurijulistusta on harvemmin kuultu maailman johtajien suusta.

Se periaate toimii edelleen, kun vallankumouksen nimissä suljetaan koko media puolueen yksinoikeudeksi, eikä riitasointuja suvaita. Siitä ovat viime aikoina hyviä esimerkkejä ikäviä sanoituksia laativat räppärit, jotka saavat vankeustuomioita tai heiltä estetään ulkomaanmatkat. On aika harhainen kuvitelma näinä internetin aikoina, että kansa vaeltaisi pimeydessä vain puolueen mediatuotteita seuraten etsimättä tietoa muualta.

Mitä räppäreihin tulee, niin samassa sarjassa Kuuban kanssa on viime aikoina paininut itseään demokraattisena pitävän Espanjan oikeuslaitos, joka on jakanut vankeustuomioita kuningaskuntaa ja ex-kuningasta Juan Carlosia arvostelevista ja pilkkaavista räpeistä. Juan Carlos on korruptoitunut, lahjuksia vastaanottanut, rakastajattarilleen miljoonia syytänyt, todellinen kuningaskunnan häpeäpilkku ja varas. Mutta kun räppäri sanoo häntä varkaaksi, niin siitä joutuu vankilaan - sananvapaudesta ei tietoakaan.

Ja mitä tekee Espanjan läpipolitisoitu korkein oikeus? Tyrmää vaatimukset tutkinnan aloittamisesta kuninkaan rötöksistä.

Teksti: Antti Halinen