Keräyksellä helpotetaan Kuuban lääkepulaa

01.10.2020

Vaikean taloustilanteen jatkuessa ja saarron kiristyessä Kuubassa on kova pula lääkkeistä.

Syöpää sairastavat lapset, vanhukset ja pitkäaikaissairaat kärsivät lääkepulasta kaikkein eniten. Suomi-Kuuba-seura aloitti lokakuun alussa uuden keräyksen Kuuban terveydenhuollon tukemiseksi. Kerätyillä varoilla voidaan hankkia lasten syöpälääkkeitä, laboratoriotarvikkeita ja tehohoidossa käytettäviä hengityskoneita.

Keräyksen tuotot käytetään koordinoidusti seuran yhteistyökumppanin MediCuba-Europan kautta. Lahjoitusten turvin MediCuba-Europa on pystynyt hankkimaan vaikeasti saatavissa olevia lasten syöpälääkkeitä Kuubaan vuodesta 2015 lähtien.

Yhdysvaltojen ylläpitämä kauppasaarto tekee lääkkeiden ostamisen Kuuballe erittäin vaikeaksi: Kuuba on pyytänyt yhdysvaltalaisilta yrityksiltä tarjouksia esimerkiksi lasten syöpälääkkeistä. Tarjouspyyntö meni 57 yritykselle, joista vain kolme vastasi. Kaikkien vastaus oli kielteinen.

Keväällä Suomi-Kuuba-seura keräsi yli 10 000 euron arvosta korona-apua Kuubaan. Nyt alkava keräys kestää vuoden loppuun saakka.