#CubaPorLaVida - tukea Kuuban oman lääketuotannon elvyttämiseen

22.02.2023

Suomi-Kuuba-seura on jo muutaman vuoden ajan aktiivisesti kerännyt varoja Kuuban vaikean lääkepulan helpottamiseksi. Keräyksillä kootut varat käytetään koordinoidusti MediCuba-Europan kautta, joka on eurooppalaisten Kuuba-ystävyysseurojen ja solidaarisuusjärjestöjen yhteistyöverkosto.

Viimeisin viiden tuhannen euron suuruinen potti päätettiin siirtää MediCuba-Europalle ystävänpäivän merkeissä 14.2.2023. Eri maista saadut keräystuotot pystytään tehokkaimmin käyttämään yhteistyössä, sillä näin pystytään hankkimaan suurempia lääke-eriä kerralla.

MediCuba-yhteistyöllä Kuubaan on toimitettu välttämättömiä peruslääkkeitä, kuten aspiriinia ja erilaisia antibiootteja, samoin kuin muita tarvikkeita, joista maan terveydenhuollon laitoksissa on huutava pula. Lääkkeiden hankkiminen Euroopasta ja maailmalta Kuubaan lähetettäväksi jatkuu, mutta samalla on tärkeää saada käyntiin suurelta osin pysähdyksissä ollut oma lääketuotanto Kuubassa.

MediCuba-Europa haluaa nyt voimistaa #CubaPorLaVida-kampanjaa näiden tavoitteiden tukemiseksi.

"Tämä kampanja ei ole pelkästään humanitaarista apua, vaan sen tavoitteena on myös tarjota Kuuballe konkreettista tukea terveydenhuollon alan hankkeilla, joiden avulla terveydenhuoltojärjestelmä voi toipua ja selviytyä covid-pandemian jälkeisestä kriisistä ja taloussaarron aiheuttamista seurauksista", kertoo MediCuba-Europan hankekoordinaattori Manuela Cattaneo.

"Haluaisimme, että tukisitte hankkeitamme raaka-aineiden ja ensisijaisten laitteiden hankkimiseksi, jotta Kuubassa voidaan käynnistää uudelleen oma lääkkeiden tuotanto. Kuuballa on voimaa tehdä tämä, se tarvitsee vain pienen sysäyksen meiltä, jotta se pääsee alkuun", Cattaneo vetoaa.

Kuubalainen lääkevalmistaja AICA on yksi yhteistyökumppaneistamme.

Yhteistyön tuloksia

Pandemian jälkeen MediCuba-Europa on pyrkinyt vahvistamaan paikallisten toimijoiden kapasiteettia, jotta Kuuba voi tuottaa eniten kysyttyjä lääkkeitä ja siten säästää tuontikustannuksissa. Yksi keskeisistä yhteistyökumppaneista on kuubalainen lääkevalmistaja AICA.

Lahjoittajien tuella on jo saatu tuloksia aikaa. Yksi yhteistyölinja koskee injektoitavan Gemcitabine- sytostaatin tuotantoa ja kehittämistä. Sitä käytetään ei-pienisoluisen keuhkosyövän, haimasyövän, virtsarakon syövän ja rintasyövän hoitoon. Samaten MediCuba-Europan koordinoimilla hankkeilla tuetaan toisen sytostaatin, irinotekaanivalmisteen tuotantoa paksusuolen- ja peräsuolen syövän hoitoon.

Lisäksi MediCuba-Europa rahoittaa matalamolekyylipainoisten hepariinien kehittämistä ja käyttöönottoa. Näitä tarvitaan laskimotromboembolian ja COVID-19:n aiheuttaman levinneen laskimotromboembolian ehkäisyyn ja hoitoon.

AICA on esittänyt uusia hankkeita, joilla voidaan edelleen jatkaa lääkkeiden kehittämisen ja tuotannon tukemista.

Pandemian aikana MediCuba-Europa rahoitti koronarokotteen kehittämistä Kuuban geenitekniikan ja biotekniikan keskuksessa (CIGB, Centro de Ingenieria Genética y Biológica). Perustuen tämän keskuksen laajaan kokemukseen rokotekysymyksissä on uutena yhteistyönä käynnistymässä rokotteen kehittäminen denguekuumetta vastaan. Denguen saaminen kuriin on yksi Kuuban ensisijaisista tavoitteista ja tauti aiheuttaa edelleen paljon kuolleisuutta.

Tilanne on vaikea

Kaikki, mitä saamme aikaan Kuuban lääketuotannon ja terveydenhuollon tukemiseksi, riippuu solidaarisuudesta ja yksittäisten ihmisten lahjoituksista Suomessa ja muualla Euroopassa. MediCuba-Europan puheenjohtaja, professori Franco Cavalli vieraili hiljattain Kuubassa, jossa hän tapasi myös maan presidentin Miguel Díaz-Canelin.

"Hän, kuten kuubalaiset yleensä, luottaa suuresti apuumme", Cavalli kertoo.

MediCuba-Europan puheenjohtaja Franco Cavalli tapasi presidentti Miguel Díaz-Canelin Kuubassa.

"Pääni on edelleen täynnä ristiriitaisia vaikutelmia, ja paluuni jälkeen olen yrittänyt saada selkeää kuvaa Kuuban nykytilanteesta. Saarella on meneillään vakava talouskriisi, eikä kukaan voi rehellisesti sanoa, miten tilanne kehittyy. Kriisin syyt ovat ilmeiset: pandemian vuoksi Kuuba joutui luopumaan tärkeimmästä tulonlähteestään matkailusta yli kahdeksi vuodeksi. Washington käytti tilaisuutta hyväkseen yrittäessään näännyttää Kuubaa nälkään ja saadakseen näin väestön kaatamaan hallituksen. Vaikka se näyttää mahdottomalta, taloussaarto on jatkanut voimistumistaan", Franco Cavalli analysoi.

"Valitettavasti tämä tapahtui samaan aikaan, kun siirryttiin vanhasta valuuttajärjestelmästä uuteen, mikä aiheutti jo ennestään vaikeuksissa olleelle paikalliselle taloudelle huonon tilanteen. Tuloksena on ollut 2-3-numeroinen inflaatio, joka vaikuttaa nyt vakavasti perheisiin ja eläkeläisiin, erityisesti pienituloisiin. Tilanne muistuttaa 1990-luvun surullisen kuuluisaa periodo especialia".

Franco Cavalli katsoo, että nykytilanne on Kuuban johdolle vaikeampi kuin 1990-luvun lamakausi, koska Kuuballa ei ole Fidelin kaltaista karsimaattista hahmoa, joka selittäisi tilannetta kansalaisille. Samaan aikaan monet kuubalaiset eivät edes odota tilanteen paranevan lähitulevaisuudessa.

"Tästä syystä lähes 300 000 ihmistä, enimmäkseen hyvin koulutettuja nuoria ammattilaisia, on muuttanut maasta viimeisten 18 kuukauden aikana, mikä aiheuttaa ja tulee aiheuttamaan valtavia ongelmia Kuuballe", Cavalli sanoo.

"Toisaalta maassa on myös myönteistä kehitystä: on sensaatiomaista, että suuri osa väestöstä, myös lapset, on rokotettu covidia vastaan omilla rokotteilla, jotka ovat yhtä tehokkaita kuin meidän rokotteemme."

Teksti: Tomi Kuhanen

Kuvat ja lähde: MediCuba-Europa