Bomba Buena – sonin uusi sukupolvi
Bomba Buena edustaa kuubalaisen musiikin uutta sukupolvea Suomessa. Pianisti Helena Kallas ja lyömäsoittaja Jani Lehtioksa ovat omistaneet elämänsä sonille, sen kunnioittavalle soitolle ja nöyrälle opiskelulle.
Kuudestoista maaliskuuta 2023. Tunnelmallinen ravintola täynnä kuubalaisen musiikin ystäviä nauttimassa elävästä son-musiikista istuen tai tanssien. Osa on saattanut hetkeksi unohtaa olevansa Suomessa, tarkemmin Helsingin ravintola Tannerissa, jonne ovat juuri lumisateesta saapuneet.
Käynnissä on kuukausittaisen Bomba Buena Social Clubin yksivuotisjuhla ja sonia soitetaan Elannon entisen pääkonttorin katutasossa jo viidettätoista kertaa. Sen kunniaksi klassisia soneja tulkitsemassa on kahdeksanhenkinen kokoonpano suomalaisia ja kuubalaisia huippumuusikoita.
Kyseessä on klubin housebändin suurin miehitys tähän mennessä; aluksi laulajaa olivat säestämässä vain pianisti ja lyömäsoittaja. Muita komppaajia on pikkuhiljaa tullut lisää. Yhtye on säestänyt maamme parhaita kuubalaisen musiikin laulajia, kuten Alexander Bravoa, Raciel Lopezia ja Hollannissa jo 1990-luvulta asti asunutta Pauliina Pohjanheimoa. Klubilla on kuultu jopa maailmantähtiä, kuten Los Van Vanista tunnettua Yeny Valdésia ja Afro Cuban All Starsissa laulanutta Evelio Galánia. Yleisöä keikoille on saapunut jopa Kokkolasta, Kemistä ja Rovaniemeltä asti.
Muusikoista muodostunut perhe
Bomba Buenan ovat perustaneet alle kolmekymppiset pianisti Helena Kallas ja lyömäsoittaja Jani Lehtioksa, kuubalaiselle musiikille sydämensä täydellisesti menettänyt nuori muusikkopariskunta. Bändin ytimessä ovat myös matanzasilainen laulaja Pablo Contino Sanchéz ja havannalainen lyömäsoittaja Gerardo Hernández. Heidän lisäkseen nuoret työllistävät satunnaisesti myös suomalaisia muusikoita, kuten mm. Septeto Sonista tunnettua trumpetisti Peter Lomania.
"Tämä ei ole vain bändi. Tämä on sonia rakastavista muusikoista muodostunut perhe, jossa meillä on onni saada olla vanhemmilta ja kokeneemmilta oppivia nuorimmaisia", muotoilevat Helena ja Jani. "Meidän halumme kehittyä on loputon ja näiden mestareiden tietotaito auttaa meitä ihan mielettömästi".
"Kun Gerardo (Hernández) soittaa nahkarumpuja, silloin mennään eikä meinata. Olemme soittaneet paljon rumbaa yhdessä ja se kuuluu myös Bomba Buenan soundissa. Hän on kasvanut Havannan Belénissä, alueella, jolla soitetaan paljon rumbaa ja santeríamusiikkia ja bàtárumpujen soitto pienestä asti tuntuu hänen tyylissään" sanoo Jani.
"Lisäksi hän on todella luova ja tuo pöytään aina tosi hyviä ideoita", jatkaa Helena.
"Pablo (Contino) on todellinen mestarisonero, jonka tyylissä on huumoria ja todellista läsnäoloa ja joka voi improvisoida vaikka aamuun asti. Esiintyjä isolla E:llä. Hän oli Kuubassa todella työllistetty ammattilainen, laulajan lisäksi lyömäsoittaja ja alun perin klassinen tuubisti, joten hänen muusikkoutensa on todella kokonaisvaltaista. Kokemus ja rautainen osaaminen näkyvät ja kuuluvat", nuoret kuvailevat.
"Peteriä (Loman) on verrattu legendaariseen Lazaro Herreraan, eikä turhaan. Hänen trumpetinsoittonsa kuulostaa todella puhtaasti kuubalaiselta. Pete asui Kuuban Santiagossa vuodet 1990-2020 ja soitti siellä työkseen vaikka missä bändeissä. Mies on tietotaitoa pullollaan."
Basistin virkaa bändissä yleensä hoitaa Helena vasemmalla kädellään: hänen keikkapianonsa koskettimisto on "jaettu" niin, että alarekisterin sävelet soivat muhkealla bassoäänellä. "Yleisöstä on usein kerrottu keikan jälkeen, että ensin on ihmetelty, missä basisti oikein piileksii, kunnes on huomattu pianistin soittavan bassoa vasurilla. Helena on treenannut sitä kuin Myllylä suolla ja sen takia meillä voikin kvartetissa olla kaksi lyömäsoittajaa", sanoo Jani.
Molemmat ovat ahkeria harjoittelijoita ja opiskelijoita. Helena ottaa etätunteja NG La Bandasta tunnetulta Peruchín Nietolta, Janilla menee treenatessa yleensä aamuyöhön. Kuubalaisen rytmiikan opiskeluun suomalaisena muusikkona Jani on niin erikoistunut, että on luennoinut aiheesta muun muassa Pop&Jazz Konservatoriolla. Molemmat myös tarjoavat ryhmä- ja yksilöopetusta, kuten rumba- ja sonryhmätunteja.
Miten Bomba Buena sai alkunsa?
"Tutustuimme Pop&Jazz Konservatoriolla alkuvuodesta 2017 ja aloimme soittaa instrumentaaliversioita kuubalaisista klassikoista. Joitain keikkoja soitimme myös Son de Cuba -yhtyeessä, mutta pääasiassa soitimme sonia omaksi iloksemme kaksin ja yhdessä vanhempien osaajien, kuten meille paljon opettaneen Septeto Sonin perustaja Tero Toivasen kanssa.
Lähtökohtaisesti son on aina ollut meille puhtaasti elämäntapa ja sydämen intohimo. Emme olisi ikinä uskoneet tekemisemme ympärille kehittyvän tällaista perhettä ja siitä tulevan näin suosittua. Jossain vaiheessa meille sanottiin, että vielä kun tuon soittamisen lisäksi laulaisitte. Siitä alkoi laulun harjoittelu, jonka olemme myöhemmin tajunneet olevan erottamaton osa son-muusikkoutta", he kertovat.
"Sonin lisäksi rumba on meille valtavan tärkeää. Tämä nahkarumpujen ja laulujen yhteispeliin perustuva kansanmusiikkiperinne on kuin lähde, josta soninkin voima kumpuaa – kuubalaista energiaa puhtaimmillaan".
Ennen Bomba Buenaa Jani tunnettiinkin nimenomaan rumberona, jonka saattoi bongata soittamasta kuubalaisten kanssa kesäisen Helsingin puistoissa. Ensimmäinen hänen Suomi-Kuuba-seuralle järjestämänsä tapahtuma oli nimenomaan rumbailta Kuuban kulttuuriviikolla 2020.
Bomba Buenan ensimmäinen julkinen keikka taas oli seuraavan vuoden kuubalaisen kulttuurin päivänä. Silloin nuoret soittivat ravintola Tenhossa sonia Tero Toivanen basistinaan ja Tero Rantanen toisena lyömäsoittajanaan. Tämän jälkeen koitti vielä yksi ravintolasulku, jonka loputtua alkoi säännöllisemmin järjestettävien sonkeikkojen suunnittelu. Ensimmäinen ilta oli maalliskuussa 2022.
"Kuubalainen musiikki on parasta mitä tiedämme"
Pikakelaus vuoden päähän. Ravintola Tannerissa on pidetty kuukausittain sonmusiikkiin keskittyvä livekonsertti-ilta. Lähes jokainen kerta on päättynyt jameihin, kun paikalle saapuneita muusikoita on kutsuttu mukaan soittamaan ja laulamaan viimeisiin kappaleisiin. Parhaimmillaan lavalla on ollut samaan aikaan yksitoista muusikkoa.
Klubin lisäksi paikalla on pidetty erikoisiltoja, kuten pikkujoulutanssit ja kuubalaisen kulttuurin päivän juhlakonsertti. Jälkimmäiseen yleisöä saapui niin paljon, että osa istui lattialla, suoraan bändin edessä. Ketään ei haitannut, päinvastoin – tunnelma oli yhteisöllinen ja huipussaan santiagolaisen Jesus La Rosa Perezin esiintyessä ja laulattaessa yleisöä.
"Yleensä keikoillamme mahtuu kyllä hyvin tanssimaan, mutta joitakin aivan tupaten täysiä iltoja on ollut", sanoo Jani.
Tannerin lisäksi bändillä on toinenkin "residenssi", vanhassa Amerin talossa Käpylässä sijaitseva ravintola Groovy. "Niin kuin Tannerissakin, Groovyssa on kauniit tilat, herkullista ruokaa ja tilaa tanssia. Kesälle suunnitellaan säävarauksella jo ulkoilmakeikkoja ja pihalle onkin jo rakennettu suuri terassi".
Myös erityisiä keikkoja on tulossa: esiintymisiä on kesällä esimerkiksi kuuluisuuksien, kuten Evelio Galánin ja yhtenä historian parhaista kuubalaisbasisteista pidetyn Carlos del Puerton kanssa.
"Kuubalainen musiikki on parasta mitä tiedämme ja olemme niin kiitollisia siitä, että saamme tanssittaa sillä ihmisiä. El son es lo mas sublime para el alma divertir."
Kuubalaista livemusiikkia
26.5. Groovy
2.6. Groovy
9.6. Pikku Hanhi, Lahti
10.6. One Pint, Helsinki
12.6. Stoa / Helsinki-päivä
15.6. Kansallismuseo
15.6. Tanner
23.6. Groovy
30.6. Groovy
7.7. Groovy
13.7. Tanner
20.–21.7. Ahvenanmaa
29.7. Groovy
4.8. Groovy
10.8. Tanner
18.8. Groovy
25.8. Groovy
facebook.com/bombabuena
instagram: @bombabuena