Apu menee perille: Kuuban koronarokotukset etenevät tuellamme

15.06.2021
Ainakin kaksi miljoonaa ihmistä voidaan rokottaa tähän mennessä hankitulla avulla. Rokoteannoksia tarvitaan kaksi tai kolme, riippuen valmisteesta.

Suomi-Kuuba-seura on yhdessä muissa Euroopan maissa toimivien ystävyysseurojen, solidaarisuusryhmien ja ulkokuubalaisten kanssa tukenut Kuuban COVID 19 -rokotuksia hankkimalla injektioruiskuja ja neuloja, joista Kuubassa on pulaa.

Suomi-Kuuba-seuran hätäapukeräyksellä kootut rahat käytetään koordinoidusti MediCuba-Europan kautta. Eri maista saadut keräystuotot pystytään tehokkaimmin käyttämään yhteistyössä. Apua tarvitaan nopeasti: keräyksessä on nyt loppukirin aika.

Solidaarisuuskampanja on onnistunut lyhyessä ajassa uskomattoman hyvin, kertoo MediCuba-Europan johtaja Franco Cavalli. Sen ansiosta MediCuba-Europa on pystynyt keräyksien vielä käynnissä ollessa tekemään jo ensimmäiset hankinnat. Kiinalaiselta yritykseltä on ostettu kuusi miljoonaa injektioruiskua Kuubaan toimitettavaksi. Osa tarvikkeista on jo saapunut Kuubaan ja loppuerää odotellaan lähiviikkoina.

"MediCuban ensimmäisen injektioruiskulahjoituksen avulla voidaan rokottaa ainakin kaksi miljoonaa ihmistä", Franco Cavalli sanoo. Rokoteannoksia tarvitaan kaksi tai kolme käytettävästä valmisteesta riippuen.

Kuuba kiittää suomalaisia

Kuuban terveysministeriö (MINSAP) kiittää kaikkia keräykseen osallistuneita ihmisiä Ranskassa, Sveitsissä, Saksassa, Luxemburgissa, Espanjassa, Italiassa, Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Kiitoskirjeessään ministeriön kansainvälisen osaston johtaja Néstor Marimón Torres kertoo, että Kuuban omien koronarokotteiden massatuotanto ja rokotukset etenevät hyvää tahtia. Ilman tuhansien ihmisten solidaarisuutta tämä olisi ollut hyvin vaikeaa.

Rokotteita tuotetaan Kuubassa nyt vauhdilla testivaiheen ollessa loppusuoralla.

Rokotuksissa käytetään Kuuban itse kehittämiä koronarokotteita Soberana 02, Abdala ja Soberana Plus.

Marimón Torres korostaa, että Euroopasta saatu apu vaikuttaa myönteisesti Kuuban taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja nopeuttaa normaaliin palaamista. COVID-19 -pandemian vuoksi monet palvelut ovat toimineet rajoitetusti tai ne on jouduttu keskeyttämään.

Helpotusta lääkepulaan

Kuuba kärsii tällä hetkellä vaikeasta lääkepulasta, joka vaikeuttaa suuresti maan terveydenhuollon toimintaa ja ihmisten jokapäiväistä elämää. Rahankeräysten onnistuminen mahdollistaa myös lääketilanteen helpottamisen, joka on yksi MediCuba-Europan tavoitteista.

Lahjoitusvaroilla on jo hankittu kolmea eri antibioottia (keftriaksoni, vankomysiini ja kefatsoliini), jotka on toimitettu Kuubaan. Lisäksi on hankittu lääkkeiden raaka-aineita Kuuban omaa lääketuotantoa varten yhteistyössä Havannassa sijaitsevan, lääkkeitä tuottavan Laboratorios AICA -yrityksen kanssa.

Medicuba-Europa yrittää tällä hetkellä hankkia myös koronataudin hoidossa käytettävää hepariinia. Ensi vuonna on tarkoitus aloittaa monivuotinen hanke Kuuban oman hepariinituotannon käynnistämiseksi eurooppalaisten lahjoittajien tuella.